woensdag 3 april 2013

Recensie Financiële workout

Eind februari verscheen het nieuwste boek van Annemarie van Gaal: 'Financiële workout. In 20 stappen financieel fit', bedoeld om mensen beter te leren met geld om te gaan. Volg de 20 stappen en er kan niets meer mis gaan is de gedachte achter het boek.

In 20 hoofdstukken behandelt Van Gaal onderwerpen als: je relatie met geld, je blik naar anderen toe met betrekking tot geld, de rol van geld in een relatie, het nut van een goede organisatie, schulden en hoe je er grip op krijgt, tegemoetkomingen en kwijtscheldingen en besparen. En dan zal ik er vast nog wel een paar vergeten zijn.

Het boek is zeer compleet, alle onderwerpen worden nauwkeurig behandeld. Tussendoor krijg je als lezer kleine opdrachten. Doe wat de schrijfster zegt en er zal nog weinig aan je aandacht ontsnappen. Dat vond ik meteen dan ook het nadeel van het boek. Omdat er zoveel uitgebreide informatie instaat, had het voor mij meer weg van een zeer uitgebreide informatiefolder of naslagwerk, vooral ook omdat de toon de eerste helft van het boek vrij afstandelijk is. Goed omgaan met geld lukt veel mensen niet doordat ze belemmerd worden door slechte gewoonten, verslavingen of andere ellende. Het lijkt alsof Annemarie van Gaal daar weinig geduld voor heeft. Gewoon doen wat ze zegt en dan komt het vanzelf goed. Ze schrijft letterlijk:  'kop op, pak jezelf bij elkaar en laat je leven doorgaan'. Daar heeft ze natuurlijk wel gelijk in, maar ik denk dat veel mensen meer nodig hebben om gedrag waarin ze verzuipen, te veranderen.

De toon wordt wat milder en meer coachend in de tweede helft van het boek en na lezing is er nog weinig waar je niets van af weet. Heel interessant en nuttig is de uitgebreide aandacht die ze geeft aan het onderwerp geld in een relatie en dan vooral wat er gebeurt als de relatie misloopt. Best schokkend om te lezen dat vrouwen er bij een scheiding gemiddeld 23% op achteruit gaan terwijl mannen er gemiddeld 7% op vooruit gaan. Ze zet goed overzichtelijk op een rij wat er allemaal komt kijken bij een scheiding en wat je ook aan kosten kunt verwachten. Ik vind het alleen jammer dat dit onderwerp vooral vanuit het gezichtspunt van een scheiding wordt behandeld. Ik ken best veel mensen die uit elkaar gaan en bezit, een huis en kinderen moeten verdelen en die niet getrouwd zijn of iets op papier hebben gezet. Ook dan moet er veel geregeld worden lijkt mij.

Wat vind ik van dit boek? Ik vind het zeer compleet en overzichtelijk, ook al is de wijze waarop ze de lezer aanspreekt niet helemaal voor mij bestemd. Ik moet eerlijk zeggen dat het omslag me afstoot en bepaalde associaties opwekken bij mij. Veel goud in het omslag in combinatie met het woord workout in de titel en Annemarie die stralend de camera inkijkt terwijl ze gouden halters vasthoudt, doen mij denken aan meer geld verdienen of vergaren en niet zozeer aan je financiële leven op orde krijgen. Maar ik ken wel heel wat mensen die veel baat zullen hebben bij dit boek. Ben jij iemand die zich nooit met de financiën thuis bemoeit en er blind op vertrouwd dat je schatje het allemaal goed zal regelen? Lees dit boek! Ikzelf zal het zeker nog vaak inkijken, het is door de vele informatie een naslagwerk geworden.

Annemarie van Gaal schrijft al langer boeken en columns over (goed omgaan met) geld. Ook werkte ze mee aan tv-progamma's zoals een dubbeltje op zijn kant. Financiële workout. Financieel gezond in 20 stappen is haar vierde boek.

ISBN 9789461561077 / € 16,95
ook verkrijgbaar als e-book, € 8,50