woensdag 24 april 2013

Pensioen

De woekerpolissen zijn afgekocht, de hypotheek is omgezet, tijd voor een volgend project: pensioen. Dat zal niet veel zijn, ik ben een paar keer gewisseld van werkgever en alleen mijn laatste werkgever had een goede pensioenregeling. Maar ik ben na de komst van S. parttime gaan werken en na mijn arbeidsongeschiktheid is er natuurlijk helemaal niet meer gebouwd aan een pensioen. Ik vrees het ergste.

M. verwacht ook niet heel veel van zijn pensioen. Voor hem geldt eigenlijk hetzelfde verhaal, pas bij zijn huidige werkgever is hij begonnen met een serieuze pensioenopbouw. Alleen vallen de opbrengsten tot nu behoorlijk tegen, van opbouw kunnen we eigenlijk niet spreken.

Om deze reden sloten wij in 2000 ooit een beleggingsverzekering af. De bedoeling was om 30 jaar in te leggen op een beleggingspolis en zo een goede aanvulling op ons pensioen bij elkaar te sparen. Hoe het verliep met onze Generali Toekomstpolis heb ik al tot vervelens aan toe hier uit de doeken gedaan: dat gaat hem niet worden. We moeten wat anders gaan verzinnen. Eén van de acties is onder meer de hypotheekschuld aflossen, daar zijn we sinds ruim een jaar mee bezig. Hoe lager onze lasten straks, hoe minder we afhankelijk worden van het pensioen.

Om onze pensioensituatie te verbeteren, moeten we eerst weten waar we staan. Nu kan ik natuurlijk de kasten induiken op zoek naar alle papieren, maar zoals gezegd waren we in onze eerste werkende jaren niet echt serieus bezig met pensioen en ik zou zo niet 1-2-3 weten waar eventuele overzichten te vinden zijn. Wel zit alles van mijn laatste werkgever en de huidige werkgever van M. netjes in mappen, maar de rest? Wie 't weet mag zijn vinger opsteken.

Voor wie net zo slordig is als wij, is mijn pensioenoverzicht een uitkomst. Je kunt inloggen met je digid en dan krijg je keurig op een rijtje wat je te verwachten pensioen is. Er is een duidelijk onderscheid tussen opgebouwd pensioen en AOW. Het overzicht is zelfs te zien per pensioenaanbieder waar je rechten hebt opgebouwd en maakt onderscheid tussen bruto en netto bedragen.

Nog geen vijf minuten later heb ik dus antwoord op mijn vraag hoe we er straks voorstaan. Het door ons netto te ontvangen bedrag straks is geen vetpot (in vergelijking met wat er nu binnenkomt) en bevestigt weer eens de urgentie van het aflossen van de hypotheek. Daar werken we nu natuurlijk al hard aan. Met wat ik nu weet, kan ik de volgende stap zetten. Wel is het zaak te controleren of de getoonde gegevens kloppen. In mijn geval mis ik bijvoorbeeld het pensioen dat ik opbouwde via mijn eerste werkgever. Daar moet ik dus achteraan gaan.

Wat betekent deze uitkomst en kunnen we dit nog beïnvloeden? Daarover lezen jullie binnenkort meer!

Weet jij wat jouw pensioen straks wordt?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...