vrijdag 5 april 2013

Ontrommelen (2)





Twee dozen vol met  boeken, 1 doos met ondefinieerbare zooi, een oude TV, een tas vol met hebbedingetjes, ovenschalen, een vuilniszak met babykleding en een gezichtsbruiner. Dat gaat allemaal weg, sommige dingen worden hopelijk verkocht op Koninginnedag, andere zaken gaan meteen naar de kringloop.

Het TVtje stond al jaren achter de schotten op zolder, te wachten tot Zoon groot genoeg was. Nu is hij groot genoeg maar heb ik besloten dat een TV in onze slaapkamer kolder is. Ik kijk nooit TV in de avond, Meneer Spaarcentje wel en dat doet hij beneden op onze mooi platte beeldplaat. Dus Zoon kreeg onze slaapkamer TV die net wat minder ouder is dan het zwarte bakkie.

De ovenschalen kreeg ik ooit van iemand die naar een verzorgingshuis vertrok en stonden vanaf dat moment gruwelijk in de weg. Omdat ik geen nee durfde te zeggen tegen de gulle gever.....

De gezichtsbruiner stond ook al jaren in de weg. Het enige wat er met het ding gebeurde was verplaatsen.  "Nee, hier staat hij ook in de weg, dan maar naar daar, nee toch maar achter de schotten, o wacht daar is ook geen plek...AARGH!! Waarom moet dat ding weg? Omdat ik er knallende koppijn van krijg. En waarom duurde het zo lang voordat ik hem weg doe? Omdat ik hem toen zo graag wou hebben, een lang gekoesterde wens. Tja.

Zo kleeft aan alles een verhaal of een reden of een emotie dat maakt dat je het niet wegdoet, want als dan en ooit....en nu weg er mee, want zoals Valhalla gisteren treffend omschreef: 'het is fijn als je alles te lijf gaat (...) en er bergen, bergen, bergen rotzooi uit je huis komen die je echt allemaal niet nodig hebt om fijn te kunnen leven, maar die wel al die tijd in je achterhoofd zaten'.

Het vreemde is dat we nu al maanden bijna twee wekelijks dingen wegbrengen naar de vuilstort en de kringloop en nog nooit iets hebben gemist. Wel gaf ik wat spullen op het nippertje een tweede kans. Ik maak nu sinds een week dagelijks groene smoothies, omdat ik eindelijk ruimte heb voor die blender die voorheen op een achterlijke plek stond omdat er op het aanrecht geen ruimte was. Dat is een win-win situatie: meer ruimte en mijn gezondheid een boost!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...