zondag 7 april 2013

Dure maand

April is nog vers maar ik weet nu al dat het een dure maand is. Zo de bovenverdieping herinrichten kost alles bij elkaar toch wel wat geld, blikje verf hier, leeslampje daar, gordijnen voor onze slaapkamer, nog een blik verf want de kleur viel zo tegen, behang....Ik denk dat we in totaal op zo'n € 500 uitkwamen.

Het curieuze is dat ik voor 't eerst van mijn leven echt over dat geld beschikte, terwijl we iets gingen opknappen. Voorheen werd er ook wel geklust, maar dat werd dan van de lopende rekening gedaan en dan werd de roodstand de maand erop weggemoffeld door weer van de spaarrekening te halen. Dat was eigenlijk een doorlopend proces, besef ik me nu. Nu bleef de buffer ongemoeid en besloten we één maand hypotheekaflossing over te slaan. Dat lukte prima zo.

Nog een groot verschil met andere jaren is dat we nu andere keuzes konden maken. Als je geld uitgeeft dat er eigenlijk niet is, ga je vaak voor het goedkoopste. Dat deden wij althans wel. Nu kozen we voor dat wat we echt mooi vinden. Dus vielen we prompt op één van de duurdere H.EMA gordijnen en die kochten we dan ook. Met geld dat er is.

Zo voel ik me onvoorstelbaar rijk. Nu nog even oppassen dat ik geen geld uit blijf geven. Ik kocht namelijk wandelsandalen voor mezelf, in de hoop de lente af te dwingen maar ook omdat ik die nodig heb zo herstellend en steeds meer wandelend, een stoommandje om groenten in te stomen en een veganistisch kookboek, omdat ik de zuivelvrije keuken aan het verkennen ben en daar toch echt wel wat hulp bij nodig heb, merk ik.

Dus nu is het klaar, ik ga op mijn handen zitten en geen geld meer uitggeven, ook al kwam alles uit daarvoor  bestemde potjes. Want wat ik merk is dat geld doen uitgeven toch weer een stroom op gang brengt. Dat begint met de gedachte:  als we nu toch bezig zijn, kunnen we meteen even....... en eindigt met een geplunderde rekening. Maar zover laat ik het vast niet komen.

Heb jij dat ook, dat als je eenmaal een paar uitgaven hebt gedaan, je echt weer even moeten terugschakelen naar de consuminderstand?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...