zondag 24 maart 2013

Zondagpraat

Het wordt hier bepaald geen rustige zondag. Vanmiddag viert Zoon zijn partijtje. Eerst gaat hij zwemmen en dan gaan ze hier gourmetten. Gisteren heb ik daar al alles voor klaargemaakt: tsatsiki, cocktailsaus, satésaus, knoflooksaus, gehaktburgers, mini rundervinkjes. Ook kunnen ze zelf pannenkoekjes en een omelet bakken en met wat brood erbij moet het helemaal goed komen. Als de meute na het eten van de chocolademuffins richting zwembad vertrekt, kan ik even bijkomen en een krantje lezen voordat het huis weer volstroomt.

Buiten het partijtje om gaat het klussen boven door. We doen hier de grote kamerwissel. Eén kamer is klaar, één kamer is leeg en klaar om geschilderd te worden en één kamer is één grote bende met bedden, matrassen, meubels, dozen met zooi. Dat is de kamer waar we nu tijdelijk even met zijn allen slapen. Hoewel ik me er niet te veel me bemoei en mijn aandeel bestaat uit meedenken en aanmoediging, heeft dit alles een grote invloed op mijn energieniveau. Ik probeer me dus zo rustig mogelijk te houden.

Omdat deze miniverbouwing wel wat kosten met zich meebrengt, lossen we deze maand niet af. Dan kunnen we de verbouwing bekostigen zonder aan de buffer te komen. Evengoed letten we wel op de kosten. Zoon wil graag in zijn nieuwe kamer een lekkere tv-stoel. Dan rennen we niet naar de IKEA voor een zitzak maar rijden we naar de kringloop om te kijken of er iets moois tussen staat. Vast wel, elke keer als ik daar kom zie ik zat, wat ik zó mee wou willen nemen. Er staan nu al maanden twee hele dolle banken bij de kringloop waar ik bijna van ga kwijlen. Voorbij is de tijd dat daar alleen oude troep staat die werd opgehaald uit het huis van overleden bejaarden.

Het salaris werd eergisteren gestort en de financiële maand maart is alweer afgesloten. Ondanks extra uitgaven (drie dekbedden die van de buffer werden betaald), deden we het op alle fronten goed. We gaven niet meer uit dan begroot. Ik vergelijk altijd de uitgaven achteraf met de vooraf gemaakte begroting. Dan moest ik soms concluderen dat er hier en daar uitschieters waren. Ik zocht naar een manier om meer grip tijdens de maand zelf te hebben. Nu heb ik mijn uitgavenoverzicht zo aangepast dat ik daarin ook zie wat de begroting is. Gedurende deze maand kon ik dus in één oogopslag zien hoe we het deden en hoeveel ruimte er nog was. Geniaal! Ik heb helemaal geen app nodig die me waarschuwt dat ik te veel uitgeef, dat doe ik zelf wel!

Hoe zie jij of je niet te veel uitgeeft gedurende de maand?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...