donderdag 7 maart 2013

Overvallen worden door een onverwachte rekening

Laatst las ik dat iemand werd overvallen door de rekening voor de krant. Dat  had ik vroeger ook regelmatig. Had je een lange maand van 31 dagen, werd er ook 'ineens' de kosten voor pechhulp, de ouderbijdrage en de krant afgeschreven. Dat betekende dat er in paniek geld van de spaarrekening werd gehaald. Ook wist ik nooit of we het nu goed deden of niet in een maand, omdat geld overhouden eigenlijk gewoon betekende dat er geen 'onverwachte' rekeningen werden afgeschreven. Maar hielden we geld over, dan gaven we dat uit aan iets leuks. Want volgende maand was nog ver weg.

Voor wie zichzelf hierin herkent: de oplossing is heel eenvoudig. Zet geld opzij, niet alleen voor kleding, de kapper en de vakantie maar ook voor alle periodieke uitgaven. Dat wil zeggen alle rekeningen die niet maandelijks op de deurmat vallen maar wel een gat in je budget slaan.

Wat valt daaronder? Je kunt denken aan: lidmaatschap bibliotheek, jaarcontributie sportclub etc. Dit is bijvoorbeeld onze lijst:



reserveringsrekening
route mobiel 7
bibliotheek 2,9
dierenarts 11
energieservice 13,84
verjaardagen/feestdagen 50
persoonlijke verzorging en kapper 45
onderhoud auto 50
north sea jazz 17,4
pwn 24,6
computerbeveiliging 3,33
eigen risico zorgverzekering 60
tandarts 20
woonhuisverzekering/            boedel/aansprakelijkheid 16,75
totaal 321,82
jaarlijks 3861,84

Wij zetten dus maandelijks € 321 opzij op een reserveringsrekening.  Dit geld opzij zetten heeft twee voordelen:
  1. Als ik dit bedrag niet elke maand opzij kan zetten, dan kan ik de dingen die op de lijst staan ook niet betalen. Ik zou dan dus moeten schrappen. En dan gaan vaste lasten zoals verzekeringen natuurlijk boven pret of sport.
  2. Als ik dit wel kan missen, kom ik nooit meer tekort. Ik word nooit meer overvallen door een paniekgevoel als er twee rekeningen tegelijk binnenkomen. Dit geeft een enorm gevoel van rust.
Sommige bedragen staan niet vast. We weten immers niet vooraf wat we aan auto-onderhoud hebben of wat we aan zorgkosten opmaken. De bedragen die ik daarvoor reken zijn gebaseerd op gemiddelden van afgelopen jaren. Geven we echt veel meer uit dan dat, dan hebben we altijd nog de spaarrekening.

Daarnaast hebben we ook een aparte kledingrekening. Die vullen we wanneer de 13e maand van Meneer Spaarcentje binnenkomt. Rekening leeg = geen kleding meer kopen.

Misschien mis je een aantal zaken. Volgens de normen van het Nibud vallen bijvoorbeeld 'onderhoud huis en tuin' of 'vakantie' ook onder reserveringsuitgaven. Bij ons echter niet. Onderhoud bekostigen we van de buffer en vakantie bekostigen we van het vakantiegeld.

Uiteindelijk maakt het niet uit wat er allemaal onder valt, als het maar duidelijk is voor wie er mee werkt. Toen ik een paar jaar geleden met dit systeem begon, zag ik meteen dat wij enorm moesten schrappen. Want uit onze basisbegroting (alle uitgaven door 12 gedeeld) bleek dat de uitgaven veel hoger waren dan de inkomsten. Bewuste keuzes maken en sparen voor de periodieke uitgaven gaf veel controle én rust.

Word jij wel eens overvallen door een rekening?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...