vrijdag 8 maart 2013

Over geld en gevoel. Recensie: Life Planning

We herkennen misschien allemaal wel dat wat je hoorde in je jeugd over geld, bij jou juist tot een tegenovergestelde opvatting heeft geleid. Met alle gevolgen. Zo is de opvatting die mij jaren heeft belemmerd, dat geld vies is. Een prachtig excuus om me niet druk te maken om geld, mensen die veel geld verdienden waren 'verdacht' en mensen die spaarden niet goed bij hun hoofd. Dat was zo tot Spaarcentje wakker werd. Mijn manier van denken over geld, was typisch een geval van financiële onvolwassenheid, zo lees ik in  'Life Planning. De ontbrekende schakel tussen geld en gevoel' van George Kinder.

Dit boek leidt de lezer met behulp van een 7 stappen methode naar financiële volwassenheid. Daarbij staat niet het vergaren van zoveel mogelijk geld voorop, maar het verwezenlijken van diepere wensen en verlangens. Vrijheid dus, om te doen wat je wilt doen, en dat kost geld. Veel mensen worden gehinderd door beperkende opvattingen over geld en zijn daardoor niet in staat het leven te leiden dat ze wel ambiëren. Over het leren herkennen van obstakels, je dromen, je sterke kanten en je overtuigingen gaat dit boek.

Denk niet dat je achterover kunt leunen terwijl je leest, je wordt hard aan het werk gezet. Kinder neemt je mee naar de poelen van de hel van Dante om duidelijk te maken dat elke mens een verstoorde relatie met geld heeft en hij haalt het Boeddhisme erbij om te vertellen dat onze frustraties over een slechte relatie met geld, juist een opening zijn om ze op te lossen. Ervaren en onder ogen zien wat je voelt, is een gelegenheid om aan je problemen te werken.

Deze theorie wordt vertaald naar de praktijk doordat je als lezer wordt aangemoedigd een geld-autobiografie te schrijven, die bij elk hoofdstuk steeds een beetje meer wordt uitgebreid. Zo krijg je inzicht in de achtergronden en redenen van de mogelijke pijn en frustratie die je ervaart in relatie tot geld.  Je leert wat je ontbeert aan kennis en inzicht, wordt aangemoedigd de pijn te verwerken en onderzoekt hoe het staat met jouw integriteit met betrekking tot geld. Tot slot leer je wat je doelen en visies zijn, wat daadkracht is en hoe je in beweging kunt komen. De zeven stappen van Kinder naar volwassenheid zijn zo een ontdekkingstocht waarin we diep in ons zelf duiken.

Wat vind ik van dit boek? Van alles! Ik vond het regelmatig een enorme eye-opener. Door zijn manier van vragen stellen was ik regelmatig terug in mijn jeugd en hoorde ik mijn vader praten over geld, over hoe anderen er op uit zijn om jou te belazeren en dat je niemand kunt vertrouwen. Niet bepaald een ontspannen boodschap over geld, besef ik nu. Regelmatig vroeg ik me af of ik toch echt een boek over geld las,  Kinder maakt namelijk uitstapjes naar religie, psychotherapie, filosofie en literatuur. In zijn wereld zijn geld, emoties, gedrag en spiritualiteit onlosmakelijk met elkaar verbonden. De vele uitweidingen en voorbeelden maken het boek erg boeiend om te lezen. Door  het hele boek heen worden mensen geïntroduceerd die op de één of andere manier allemaal een verstoorde relatie met geld hebben. We volgen door het boek heen hoe hun ontwikkeling is, ik vond dat heel inspirerend en soms ontroerend.

Het is niet allemaal hosanna. Ik vond  het boek soms wat gedateerd en het is duidelijk voor het losbarsten van de crisis in de Verenigde Staten geschreven. Bovendien weet ik niet of de aanpak van Kinder iedereen aanspreekt. Hij gaat erg ver in het trekken van vergelijkingen. Geld is voor hem iets zeer veelomvattends en hij legt zoals gezegd verbanden met onder meer religie. Ik vond het persoonlijk soms wat te ver gezocht, maar misschien zou Kinder zeggen dat dit aan mijn verstoorde relatie met geld ligt. Evengoed las ik het boek met veel plezier. Een groter nadeel vond ik de opmaak: hele kleine kabouterlettertjes die niet uitnodigen tot uren lezen. Dat vond ik echt een bezwaar en dat was dan ook de reden dat ik voor mijn doen enorm lang over het boek deed. Het is dat, of ik moet aan een bril.

Voor wie is dit boek geschikt? Voor iedereen die eens flink zijn tanden in zijn eigen gedrag wil zetten. En die meer begrip wil hebben van waarom het met geld altijd misloopt. Het is geen boek dat je leert om te besparen maar een boek dat je leert om een visie te ontwikkelen over wat jij wilt in het leven en hoe je geld voor je kunt laten werken in plaats van dat het een belemmering is.

Life Planning. De ontbrekende schakel tussen geld en gevoel
George Kinder
ISBN 9789079249107 / € 22,50