maandag 18 maart 2013

Het aflosverhaal van Marjanna

Marjanna woont in een rijtjeshuis in de hoofdstad sinds 2003, het is haar eerste koopwoning. Daar woont ze met partner en een jongvolwassen studerend kind, dat maandelijks een bijdrage krijgt. Er zijn ook twee uitwonende studerende kinderen die maandelijks een bijdrage krijgen (krijgen geen studiefinanciering en per september 2013 ook geen OV kaart meer). Alle kinderen hebben een bijbaan.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Het risico van de hypotheek werd (of voelde) te groot in verhouding tot andere factoren (waardedaling, kans op werkloosheid, een waarschijnlijk tegenvallend pensioen).

Wat voor hypotheek heb jij?
Driekwart spaarhypotheek en een kwart aflossingsvrij. Inmiddels is de aflossingsvrije hypotheek met € 13.500,- verminderd en is er extra premie gestort in het spaarhypotheekdeel. Onze hypotheek loopt nu bijna 10 jaar. Komende zomer eindigt de rentevaste periode en kunnen we meer aflossen op het aflossingsvrije deel en vanwege de extra premiestorting het spaarhypotheekdeel terugbrengen van een looptijd van 25 jaar naar een looptijd van 23 of 22 jaar.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Weten we nog niet. Ik zie nu bij mijn bejaarde ouders dat een fors eigen vermogen weer ingeleverd moet worden als je zorgbehoeftig wordt. Dat aspect houd ik dus ook goed in de gaten.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen? En je omgeving?
De verstrekker reageerde niet anders dan op een vraag om een half volkorenbrood. Neutraal dus. Met de omgeving praten we er niet veel over. Veel mensen voelen zich nog veilig met hun spaarhypotheek, merk ik.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
Aflossingsvrij: maximaal 20 % per jaar en onbeperkt als de rentevaste periode afloopt. Spaarhypotheek: daar storten we extra premie in, zodat de termijn korter wordt. Aflossen op het spaardeel kan ook, maar is lastiger en levert minder op.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Nee. Soms komen er onvoorziene zaken op ons pad. Zo verwachten we binnen een aantal jaren het overlijden van 3 ouders/schoonouders en daar zullen we ongetwijfeld wel wat geld aan kwijt zijn. Dan moet je niet te strak in een aflosstramien zitten, denk ik. De studerende kinderen zullen ook nog een tijdje extra geld kosten.

Hoever ben je met aflossen?
De hypotheek was € 220.000,- en staat nu op € 206.500,- plus dat we dus versneld het spaardeel aflossen. Ik zie dat laatste ook als een vorm van aflossen. We zijn vorig jaar begonnen met versneld aflossen.

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Zie eerder antwoord, ik heb het er niet vaak over.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?Plannen bijstellen. We hebben veel ervaring met financiële problemen (helaas) en hebben dus wat incasseringsvermogen opgebouwd. Mijn ouders waren kleine zelfstandigen en als klein kind wist ik niet beter dan dat alles afhing van hoeveel geld er binnenkwam. Daar heb ik wel veel van geleerd, maar naar die beklemming van vroeger wil ik als het even kan, niet meer terug, dus vandaar dat ik het redelijk ontspannen bekijk.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen? 
Ga zelf nadenken in plaats van op anderen te vertrouwen. Lees je goed in en vraag door als je niet snapt waar het over gaat. Domme vragen over dit onderwerp bestaan niet. 

Dank je wel Marjanna! Ook je aflosverhaal vertellen? Stuur een mail naar consuminderenmetspaarcentje@gmail.com en je ontvangt van mij een vragenlijst.

Morgen op Spaarcentje: Betekent nu aflossen dat ik me later in de vingers snij?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...