maandag 4 maart 2013

Het aflosverhaal van H.

H. is een alleenstaande vrouw in een stad in Utrecht. In 2011 besloot ze om te verhuizen naar een rustiger gemeente, naar een hoekhuis met meer ruimte voor o.a. moestuin.

Waarom ben jij gaan aflossen?
Omdat ik rust wil en een zo laag mogelijke hypotheeklast. De bank gaf overigens ook aan dat het bedrag wel wat moest dalen in de periode tot mijn pensionering (over 25 jaar) omdat ik het anders niet meer zou kunnen betalen. Het mooie is: dat bedrag haal ik dit jaar al!

Wat voor hypotheek heb jij?
Mijn hypotheek is 100% aflossingsvrij.

Wil je alles aflossen/ Heb je de hele som afgelost?
Ik wil alles aflossen.

Hoe reageerde je hypotheekverstrekker op je aflosplannen? En je omgeving?
Ik meldde het direct bij het aangaan van de hypotheek… heb dus meteen alles geregeld voor ik mijn handtekening zette. De R.abomedewerker vond het niet zo heel vreemd geloof ik. De omgeving begint het nu door te krijgen, hahaha. Daarvoor wist alleen de familie het.

Ben je helemaal vrij om af te lossen wat je wilt, of moet je je aan een minimaal aflosbedrag houden van de bank? Is het aflossen een ingewikkeld administratief proces?
Gelukkig heb ik geen minimumbedrag en kan ik maximaal 20% per jaar aflossen. De informatie is meteen bij het aangaan van de hypotheek gegeven. Het aflossen is een eitje: gewoon overmaken naar een rekening onder vermelding van het hypotheeknummer.

Maakte je van te voren een aflosplan en lukt het je om je daaraan te houden?
Ik ben steeds hoger uitgekomen dan het plan! Ik heb voor de hele rentevaste periode van 10 jaar een exceloverzicht hoeveel ik aflos, wat mijn maandlasten waren (en zullen zijn na elke aflossing) en waarop ik uitkom over 8 jaar. Mijn doel is zo snel mogelijk onder de ton te komen.

Ik heb al voor de verhuizing een virtueel hypotheekbedrag van 700 euro aangehouden… het verschil tussen dat bedrag en de echte hypotheek spaarde ik. Nu los ik dat verschil af (plus wat extra). Voor mijn gevoel ben ik niet superzuinig bezig.

Hoever ben je met aflossen?
Ik begon in 2011 met € 150.000,- en de stand na anderhalf jaar is € 132.000,-. Ik realiseer me nu weer eens dat ik in mijn eentje al 18.000 heb afgelost!

Hoe reageerde je omgeving dat je ging aflossen?
Mijn vrienden, collega’s en familie weten dat ik aflos, al weten ze niet de details (op enkelen na). De meesten vinden het wel stoer geloof ik, al zijn ze zelf vaak niet overtuigd van het feit dat het hun ook zou kunnen lukken. Ik merk wel dat een paar mensen nu ook de stap hebben genomen om (deels) af te lossen.

Hoe houd je het vol? Hoe ga je om met tegenvallers?
Ik merk dat ik elke maand vol verwachting uitkijk naar de afschrijving van de hypotheek (joepie, weer een euro eraf!), dus ben wel behoorlijk fanatiek! Tegenvallers heb ik nog niet gehad…. Eigenlijk alleen maar meevallers. Financiële meevallers zoals belastingteruggave, afkoop woekerpolis, vakantiegeld, targets van mijn werk, maar ook bijvoorbeeld de teruggave van gas en elektra worden 50-50 verdeeld over de spaarrekening en de aflossing.  Ik schrijf sinds begin van dit jaar bij het ontvangen van mijn salaris € 500,- over (was vorig jaar € 250,-) en dan is voor mijn gevoel dat bedrag er nooit geweest. Ik heb geen voorlopige teruggave van de belastingdienst, dus in juli/augustus krijg ik een bedrag ineens. Ik ben er gelukkig niet van afhankelijk, dus zelfs al zou de aftrek verminderd worden, dan kan ik nog steeds het aflosschema volhouden.

Wat is jouw tip voor mensen die nog niet aflossen en twijfelen of ze het moeten gaan doen?
Iedereen zit in zijn eigen situatie. Wat voor mij superhandig is, kan voor de ander onhandig zijn. Ik denk dat je vooraf voor jezelf duidelijk moet maken of je de aflossing kunt doen en of je er wat mee opschiet (afhankelijk van de hypotheekvorm). Als je huis onder water staat, is het wellicht wel een heel rustig gevoel om de last wat te verminderen.

En…Vooral niet denken dat het een opoffering is… doe het met plezier… “als het moet, dan lukt het niet” is mij altijd geleerd.  En als je aflost: vier regelmatig dat je al zover bent gekomen en wees er trots op!
 ~
Wil je ook vertellen over jouw afloservaringen? Stuur een mail naar consuminderenmetspaarcentje@gmail.com en je ontvangt de vragenlijst.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...