zaterdag 2 maart 2013

Aflosverhalen, verjaardag en volgende week

Aflosverhalen
Vorige week plaatste ik deze oproep: 'Altijd als ik een stukje over aflossen schrijf, krijg ik reacties van lezers, die vertellen ook af te lossen. Soms staan daar echte vrolijk makende pareltjes tussen: verhalen van mensen die al 20 jaar aflossen en nu bijna klaar zijn. Dat stimuleert mij enorm! En anderen vast ook. Daarom ben ik op zoek naar mensen die aflossen. Wie vindt het leuk hier zijn of haar aflosverhaal te vertellen?' 

Wat denk je? De mailbox stroomde vol! Veel mensen lossen af en willen daar over vertellen, super! Het lezen van de aflosverhalen is enorm motiverend. Het kan je misschien net over de streep trekken, je bij de les houden en als je enorm twijfelt omdat je denkt dat het een gedoe is, kun je lezen dat het voor de meesten een simpele administratieve handeling is, meer niet.

Natuurlijk wil ik al die mensen die reageerden heel hartelijk bedanken. Super dat jullie mij het  vertrouwen geven en je verhaal, al dan niet anoniem, willen delen. De komende tijd kunnen jullie wekelijks een aflosverhaal lezen, dit 'ter lering ende vermaeck'. Om ervoor te zorgen dat deze verhalen niet verloren gaan (morgen staat er immers weer een ander stukje op deze plek), heb ik een aparte pagina aangemaakt voor de aflosverhalen. Het zou toch super zijn dat als je in geval van een aflosdip, naar deze pagina gaat, de verhalen leest en daarna weer jubelend een aflossing overmaakt, bij wijze van spreken dan....De bedoeling is dat maandag de vaste dag van de aflosverhalen wordt.

Denk je na lezen, ik ook, ik ook! Schroom niet en stuur een mail naar consuminderenmetspaarcentje@gmail.com. Je ontvangt dan de vragenlijst.

Verjaardag
Dit weekend vieren wij dat onze zonnekind 11 wordt. Ik heb het mezelf dit jaar makkelijk gemaakt en taart besteld. Wie hier vaker leest, weet dat ik altijd alles zelf bak, van brood tot taart en koek. Maar nu blijft een deel van het bezoek ook eten en stopte ik de energie in het maken van het eten. Een grote pan pittige gehaktballetjes in tomatenroomsaus, een grote bak tsatsiki, salade, humus en wat Turkse broden. Het meeste is gisteren klaargemaakt en vanmorgen zijn Meneer Spaarcentje en de jarige job de taarten en Turkse broden gaan halen.

Veel gaven we niet uit. Voorbij is de tijd dat ik zonder plan naar de winkel rende en alles kocht wat lekkere trek opwekte. Ik zorgde altijd voor heel veel keus en zat dan de rest van de week met de resten. Tegenwoordig doen we dat anders.  De taarten werden dus besteld en deels betaald via een taartbon die ik onlangs van een collegablogger kreeg, omdat ik haar had geholpen met een kleinigheidje. Verder kocht ik het biologische gehakt een paar weken terug in de aanbieding, heb ik de kikkererwten voor de humus vrijwel altijd afgekookt in de vriezer liggen en maakte ik de tsatsiki zelf met een pak dikke Griekse yoghurt, wat komkommers en knoflook. Ook kochten we natuurlijk wat te drinken en wat nootjes.  Maar ik ben wel makkelijker geworden. Voorbij is de tijd dat ik 4 pakken verschillende smaken sap en dubbelfris koop, om die na de dag zelf allemaal geopend aan te treffen en vervolgens zien te beschimmelen omdat wij dit niet drinken. Veel keus bieden is veel weggooien heb ik geleerd.

En het feestvarken zelf, qua cadeaus? Eerder schreef ik al dat we voor € 15,- prachtige tweedehands skeelers kochten. Daarnaast wist Meneer Spaarcentje voor € 20 de hand te leggen op een door Zoon zeer fel begeerd voetbalshirt. Ik kocht als grapje voor € 5 een kruikzak, aangezien Zoon en ik de enige in huis aanwezige kruik delen (ene avond mag hij, andere avond mag ik). Ook krijgt hij een stapel tegoedbonnen die niets kosten, maar veel pret opleveren. Hij kan er tijd, aandacht en lekkers mee 'kopen'. Ik schreef er al vaker over. Dit zijn bonnen met teksten als: tegoedbon voor één uur later naar bed, voor een spel monopoly, voor een pyjamadag, voor een broodje suikerstroop, voor zelf bepalen wat het avondeten wordt. We hebben deze bonnen eerder gegeven en werkelijk waar, hij was er dol blij mee en vraagt nu al weken of er ook nieuwe bonnen bij de verjaardagscadeaus zitten. Tot slot krijgt hij € 15 van ons, als bijdrage aan zijn spaarproject (een xbox). Veel verschillende cadeaus dus!

Volgende week
 Wat valt er hier te lezen de komende week?
  • In ieder geval het eerste aflosverhaal
  • Ontslagen. En nu?
  • Keuzes maken
  • Overvallen worden door een onverwachte rekening (stond eigenlijk voor vorige week gepland, maar er kwam zomaar ineens een stukje over een woekerpolis doorheen fietsen)
  • Recensie van het boek Life Planning van George Kinder
Fijn weekend!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...