dinsdag 5 februari 2013

Zelf schoonmaakmiddel maken en Gelukkig

Laatst vroeg iemand hoe zelf schoonmaakmiddel te maken. Ik ben geen expert, zeker niet op het gebied van schoonmaken. Ik gebruik meestal gewoon het wasmiddel van Marseillezeep dat ik zelf maak. Dat voldoet ook om de keuken te soppen of de vloer te dweilen. Ik wissel dat af met schoonmaakazijn en soda.

Nu kan het zijn dat je graag schoonmaakmiddel gebruikt met een iets frisser geurtje. In de laatst verschenen (en met nieuwe opmaak) Gelukkig. Leven en genieten binnen je budget staan 2 recepten voor schoonmaakmiddelen. Wel moet je wat geduld hebben, omdat het enige tijd moet staan.

Het recept dat mij het meest aansprak en dat ik binnenkort wil uitproberen, is dat van citrus-azijnschoonmaakmiddel:

Stop in een pot stukjes sinaasappel- of citroenschil. Giet daar witte azijn over heen en sluit af. Laat 3 weken staan en schud af en toe. Giet de azijn door een zeef met een doek. Bewaar in een lege fles of pot. Voor gebruik verdun je het, je gebruikt gelijke delen water en citrusazijn. (Gelukkig, jaargang 3, nr. 1, pagina 21)

Sowieso staan er in de Gelukkig weer veel leuke weetjes. Het blad wordt steeds completer en kent een grote toename van abonnees. Dat zal ongetwijfeld het gevolg van de crisis zijn. Ik vind het blad een beetje gaan lijken op de voormalige Vrekkenkrant, vol met hele praktische en eenvoudig toe te passen tips. Maar daarnaast is er ook veel aandacht voor de levenshouding van waaruit je kunt consuminderen. Heel leuk vond ik het interview met Marion die sommigen van jullie misschien kennen van haar blog Anderson Cottage. Mooi om te lezen hoe zij in het leven staat en zo geniet van wat ze heeft.

Onlangs is de naam van het tijdschrift gewijzigd. Was de ondertitel 'Leven en genieten van een kleiner budget', met ingang van dit jaar is dat 'Leven en genieten binnen je budget'. Dat betekent ongetwijfeld dat de doelgroep ruimer is geworden dan voorheen.Vreemd is dat niet. Ook mensen met een groter budget worden door de crisis geraakt. Met financiële verplichtingen als een hypotheek waar je niet 1-2-3  vanaf komt, zijn tips altijd welkom. Een tijdschrift als Gelukkig kan daarbij helpen.

Gelukkig. Leven en genieten binnen je budget komt 6 keer per jaar uit en kost €15. Het abonnement wordt niet automatisch verlengd. Je kunt je hier aanmelden.

22 opmerkingen:

  1. Ik heb een abonnement op gelukkig gehad. Helaas staat er voor iemand die al meer dan 20 jaar op het minimum zit niets nieuws in. Vroeger had ik de vrekkenkrant, wat nu genoeg is, die heb ik nog allemaal en daar staat hetzelfde in, dus na 1 jaar heb ik mijn abonnement niet verlengd.

    Naast schoonmaakmiddel, maak ik ook zelf handzeep van oude blokken zeep, water en glycerine.

    En driehoek zachte zeep, werkt ook heel goed om vlekken in te weken in de was. Al die dure vlekkenmiddelen zijn echt niet nodig. Terug naar vroeger, wassen zoals oma het deed. Alleen dan wel in de machine en gelukkig niet meer op de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat lijkt mij wel ontzettend leuk om eens te lezen, is het ook in de bibliotheek? Ik leen heel vaak tijdschriften , want ik heb gemerkt dat ik na een keer lezen ze heel vaak weg geef of bij het oud papier gooi en dat vind ik toch wel jammer.

    p.s en een goed stuk, je vorige blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog niet in de bieb. Maar misschien kun je vragen of ze een abonnement nemen?

      Verwijderen
  3. Ik heb toevallig vanderweek een abonnement aangevraagd. Krijg het eerste blad denk ik in maart... Ben er erg benieuwd naar :) En hoop er nog veel tips uit te kunnen halen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Citrusazijnspul werkt geweldig, ik maak en gebruik dit zelf al ruim twee jaar. Ik maak in de mandarijnentijd een grote voorraad, kost slechts de flessen azijn a 0,39 per liter. Van 1 liter azijn kun je minstens drie of vier keer de sprayflacon vullen, aangezien je het moet verdunnen met water.
    Ik vul er ook de wc reinigersflessen mee, mn wc is nog nooit zo schoon geweest.
    Geschikt als allesreinger, keuken en badkamer reinger, wc reinger, ramenreiniger, echt super!

    Verder maak ik zelf een soort schuurmiddel met baking soda voor de zwaardere klussen, en zeep maak ik ook zelf.
    Scheelt enorm veel geld na een tijdje.

    Groetjes dorieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel van dit schoonmaakmiddel is mij aljaren duidelijk, wacht nog op een goedkoop alternatief voor de vaatwasser.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soda en borax(èèn euro per pond ,doe je tijden mee) in gelijk hoeveelheden in de blender heel fijn malen
      Twee theelepeltjes in het bakje.
      Voor zout gebruik ik gewoon zout en voor glansmiddel azijn of citroensap uit zo,n knijpflesje. Of een echte.
      Doet het er net zo goed of slecht :-) op.
      Soms gebruik ik ook wel een beetje van m,n zelfgemaakte schoonmaak/wasmiddeltjes.Maamke

      Verwijderen
    2. @Maamke,
      Waar haal jij kilo Borax voor 2 euro ? Hoe is de mengverhouding ? Betaal nu 4,99 voor 3 kilo vaatwaspoeder dus als het zo bekijk gaat het niet goedkoper worden.Schoonmaakazijn voor glansmiddel en ik gebruik wel echte vaatwasmachine zout (regenereerzout)ander zout is niet zo best voor de machine.

      Verwijderen
    3. Bestellen bij de drogist.Een grote pot van vijf pond.
      Gebruik van elk ,soda en borax de helft.
      Dus èèn theelepeltje borax per afwas beurt.
      Doe het ook voor het miljeeeuuuue :-)

      Verwijderen
    4. Ben nog steeds op zoek naar een lekker geurende wasverzachter. Heb azijnmengsel geprobeerd en ok het verdampt wel maar als je je afdroogt, komt er toch een muffe geur uit de handdoeken vind ik. Iemand een succesrecept? Wendy

      Verwijderen
    5. Een deel conditioner, twee delen schoonmaakazijn, drie delen water.

      Verwijderen
    6. Sorry.Heb eens goed op de pot gekeken.Bedoelde èèn euro per ons.Doe twee jaar met een kilo en het gaat overal bij in.Desinfecteert.Ben door de ME en fybrio erg gevoelig voor van alles.Huisstofmijt allergie en zo.Wil dat wrakke inmuunsysteem niet onnodig belasten.Merkte echt verschil.

      Voor textiel verfrisser,gordijnen en bekleding(Woon in een heel muf huis) gebruik ik een mengsel van half wasverzachter.Die van ecover en half azijn.
      Groet Maamke.

      Verwijderen
  6. Dat abonnement is geweldig. Ook prima, dat het niet automatisch verlengd wordt.
    Goed leesbaar en respect voor de geïnterviewden.
    Ik lees het graag en laat er ook wel eens liggen bij de kringloop. Mijn schuldhulpmaatje gaf ik een eerste abonnement en nu heeft ze hem zelf verlengd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Genoeg lees ik graag in de bibliotheek, hoewel het nieuwe nummer vaak lang op zich laat wachten. De gelukkig ken ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik maak zelf badkamer/wc reiniger; lege spuitflacon vullen met 3 cm. schoonmaakazijn, 3 cm spiritus, een scheutje (goede) allesreiniger en afvullen met water. Alles wordt goed schoon het ontkalkt en de allesreiniger zorgt voor de schoonmaak geur.

    Voor de ramen: lege spuitflacon vullen met 4 cm. spiritus en afvullen met water.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Soms verwen ik mezelf door er etherisch olie door te doen.Alles kan .Lavendel ,eucaliptus ,citroen,ylangylang.Zo hou ik de meer of minder sterke concentratie uit elkaar.
    Heerlijk om dat wasgoed van de lijn te halen en te strijken.
    En op bed te hebben.
    En er mee schoon te maken.
    Groet Maamke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ook altijd een paar druppels eucaliptus olie per was door mijn zelfgemaakt wasspul.Mijn washok, waar in de winter de was hangt te drogen, ruikt daardoor ook altijd lekker fris.

      Verwijderen
  10. Ik denk er ook hard over na om een abonnement te nemen op gelukkig. Ik ben de naam al diverse keren tegen gekomen deze week. Dat moet gewoon een "teken" zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een abonnement op Gelukkig en vind het een informatief en leuk blad voor mensen die willen/moeten bezuinigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb ook een abonnement. Vind het leuk om te lezen en daarna door te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de schoonmaakmiddel-zelfmaak tip. Ik ga het uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...