maandag 11 februari 2013

Wat heb je aan kinderkleding nodig?

In de beginjaren van Zoon kocht ik vrij impulsief kleding. Niet veel en niet duur, maar ik ging wel af en toe de stad in en kocht dan zo wat ik dacht dat hij nodig had. En greep dan soms mis, op een moment dat er geen geld was om even groot inkopen te doen.

De kinderbijslag gaat bij ons op een aparte rekening en daar betalen we alle uitgaven van die met Zoon te maken hebben, zoals sport, kleding, uitgaven voor school. Als de nieuwe kinderbijslag wordt gestort, kijk ik of er nog wat is overgebleven van de 'vorige' kinderbijslag. Soms niets, soms € 10,- en soms veel meer. Alles wat overblijft wordt naar zijn studiespaarrekening gestort. Ik moet dus drie maanden zien uit te komen met het bedrag.

Om uit te komen met het beschikbare geld werk ik tegenwoordig met een kledinglijst variërend van spijkerbroeken, pyjama's, shirts, truien en sportkleding tot een winter- en een zomerjas. Achter elk item zet ik het aantal dat ik denk per jaar nodig te hebben en het geschatte bedrag. Als we daadwerkelijk iets kopen, noteer ik de prijs en de datum. Na het eerste jaar dat ik het zo aanpakte had ik een complete lijst met uitgaven en aantallen en zag ik of ik zaken goed had ingeschat of juist niet.

Zo'n lijst levert kennis op en dus voordeel. Ik zie bijvoorbeeld dat ik in de eerste drie maanden van het jaar weinig kleding voor Zoon koop, hij doet het dan nog met wat ik in het najaar kocht en voorjaarskleding is nog niet nodig. Maar nu is er wel uitverkoop. Dus kopen we in de maand januari of februari steevast de winterjas voor volgend jaar.

De aantallen die op een kledinglijst staan zijn afhankelijk van veel factoren: heb je een droger? Heb je een baby die elke 3 maanden uit de kleding groeit? Dan koop je minder grote aantallen dan als je een kind van een jaar of 10 hebt, dat langer in één maat zit. Speelt je kind vaak buiten (en kruipt ie door de modder), heeft je kind veel sporttrainingen per week en dus meerdere outfits nodig? Zoon heeft bijvoorbeeld drie voetbaltrainingen naast de wedstrijd op zaterdag. Met één trainingspak kom je er dan niet ontdekte ik al snel...en wij hebben geen droger dus zijn minstens vijf spijkerbroeken en drie sweaters geen overbodige luxe.

De lijst zal ook van pas komen als Zoon op een gegeven moment kleedgeld van ons krijgt. Ik denk dat ik dan goed kan schatten wat een realistisch maandbedrag zal zijn. Ik zal hem dan ook zeker de lijst geven, zodat hij weet wat hij ervan moet aanschaffen. Om er vervolgens achter te komen dat hij zijn complete kwartaalgeld waarschijnlijk aan één paar schoenen uitgeeft, zodat een winterjas er niet meer inzit. Hopelijk leert hij daar van....

Dus, begin met een schatting te maken. Zoals je las, fluctueert de lijst omdat de aantallen afhangen van leeftijd, leefstijl en wel of niet een droger hebben. Maar begin gewoon, maak een schatting en controleer af en toe of deze klopt. Als je niet op de hoogte ben van prijzen, ga dan uit van wat je zou willen uitgeven.  Na een tijd heb je een mooie lijst waarmee je goed kunt inschatten hoeveel je nodig hebt en hoeveel dat ongeveer gaat kosten. Als je leert realistische bedragen in te schatten, werkt dat ook als rem. Ik probeer me namelijk echt aan de geschatte prijzen te houden en daardoor vallen sommige kledingstukken af en zoek ik door naar iets dat wel binnen het budget valt. 

Werk jij ook met een kledinglijst?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...