woensdag 6 februari 2013

Voorbereiden belastingaangifte

Vorige week kwam over de post al het salaris jaaroverzicht van Meneer Spaarcentje binnen. Die van mij kan ik digitaal opvragen, zo gaat dat bij het UWV tegenwoordig. Die jaaroverzichten stop ik meteen in de map belastingaangifte.  Dat doe ik eigenlijk altijd als er iets binnenkomt dat relevant is voor de aangifte.

Zo houd ik een overzicht bij van alle niet vergoede medicijnen en zorgkosten en heb ik tegen de tijd dat we aangifte doen, meteen alles bij de hand. Als je jezelf dit aanwent, dan scheelt dit ongelofelijk veel tijd en frustratie in de periode dat je daadwerkelijk je aangifteformulier invult. Dus een nieuw overzicht binnen van de WOZ-waarde van je huis? Meteen in de belastingmap knallen!

Hier is nog even een geheugensteuntje van zaken die je bij de hand moet hebben:
  • Jaaropgave loon of uitkering
  • WOZ waarde van je huis
  • Ontvangen toeslagen
  • Studiekosten
  • Overzicht alimentatiekosten
  • Overzicht van de bank met saldi van sparen en beleggen
  • Overzicht van  (aftrekbare) giften
  • Gegevens van overige mogelijke aftrekposten (hypotheekrente, zorgkosten,  lease auto e.d.)
  • Aangifteformulier (papieren of elektronisch)
  • Burgerservicenummer
  • Bij elektronische aangifte: DigiD-inlogcode (maar die had je dan wel van te voren moeten aanvragen!)
  • overzicht van uitstaande schulden (noodzakelijk als je bijvoorbeeld je hypotheek aflost, je schuld is gedaald en dat heeft gevolgen voor de rente-aftrek)
Als je digitaal aangifte doet, is het handig om dit na 1 maart te doen. Dan is de aangifte al grotendeels door de belastingdienst ingevuld, met de bij hen bekende gegevens. Wel moet je alles natuurlijk goed controleren, maar het scheelt toch wat tijd. Doe je voor 1 april 2013 aangifte, dan krijg je uiterlijk 1 juli 2013 uitsluitsel.

Ik weet nu al dat wij dit jaar iets terug moeten betalen. Onze hypotheekschuld is gedaald en dat zal verrekend moeten worden met de te veel ontvangen renteaftrek. Helaas zal ik ook dit jaar weer net buiten de pot piesen met de niet vergoede zorgkosten. Omdat ze jaarlijks de drempel verhogen, krijg ik vrijwel nooit iets terug. Best balen, ik gaf dit jaar € 3256,15 uit aan niet vergoede zorgkosten. Ik zou daar best iets van terug willen zien, maar de Belastingdienst zal wel weer in zijn oneindige wijsheid besluiten dat dit niet zo is.

Tot slot een opmerking over veiligheid. Ik las van de week in een artikel van Marieke Henselmans dat er vals e-mails in omloop zijn. De afzender doet zich voor als de Belastingdienst en houdt een worst voor: je kunt geld terugkrijgen. Als je klikt op de links in de e-mail, word je gevraagd je digid gegevens in te vullen. Dat doe je natuurlijk niet! Lees hier wat je volgens de Belastingdienst wel moet doen, als je een dergelijke mail ontvangt.

Meer tips over aangifte doen, vind je op financieel-infonu. Op de site van de Belastingdienst zelf, vind je ook veel informatie.


Verwacht jij iets terug te krijgen van de Belastingdienst?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...