vrijdag 22 februari 2013

Recensie: Meer met je geld

Eind vorig jaar won ik met een twitteractie de agenda Grip op tijd, geld en geluk van het Nibud. Een leuke informatieve agenda vol met tips en weetjes over goed omgaan met geld. Toen bleek dat het Nibud begin dit jaar een boek heeft uitgegeven over goed omgaan met geld, wilde ik daar dan ook graag een recensie over schrijven.

Dat had wat voeten in de aarde, want de post werkte niet mee en ergens zwerft nog steeds een envelop geadresseerd aan Spaarcentje met het boek Meer met je geld. Gelukkig was het Nibud bereid nogmaals een exemplaar te sturen en kon ik aan de slag.

Het boek helpt overzicht te krijgen in geldzaken. Voordat dit overzicht bereikt wordt, moet een aantal stappen worden doorlopen. Door middel van concrete vragen stellen kan een doel worden geformuleerd.  De eerste en belangrijkste vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn wat de lezer hoopt te bereiken. Dat doel wordt zo concreet mogelijk gemaakt door geen vage kreten op te schrijven maar bijvoorbeeld: 'ik wil in 12 maanden tijd 300 euro besparen op de benzinekosten'.

Na het helder krijgen van de doelen, helpen de auteurs je op weg met het maken van een begroting gebaseerd op het huidige uitgavenpatroon. Ze leggen uit wat voor soort uitgaven er zijn en hoe je die kunt opnemen in een begroting. En heel duidelijk voorbeeld hiervan is in het boekje opgenomen. Uit de begroting komt een resultaat en aan de hand daarvan worden bespaarkeuzes gemaakt die passen bij de eerder geformuleerde doelen.  Lezers die daar moeite mee hebben, worden verwezen naar de site van het Nibud voor gerichter budgetadvies.

Zo gaat het boekje verder: keuzes maken waarop je gaat besparen, een actieplan maken, doelen en subdoelen omschrijven, voor jezelf een actieplan maken in tijden van nood, wat als je jezelf niet in de hand hebt? En tot slot het aanpassen van de doelen als dit nodig is omdat je een doel hebt bereikt of omdat het te hoog is gegrepen en moet worden aangepast.

Wat vond ik ervan? Laat ik met het positieve beginnen. De tekst is motiverend geschreven, de opmaak is duidelijk en wat wordt verteld, wordt op een makkelijk te begrijpen manier uitgelegd. De auteurs moedigen op een plezierige manier aan om tactieken te bedenken voor valkuilen en moeilijke momenten. Bijvoorbeeld : 'als ...... dan kan ik dit doen en die en die bellen'.

Maar verder vind ik de prijs van € 9,95 behoorlijk pittig voor 41 pagina's in grote letters, waarvan de pagina's nog niet eens allemaal zijn gevuld met tekst. Zeker een kwart van het boek is bedoeld om zelf in te vullen. Ik vind het een werkboekje, bedoeld voor mensen die moeten leren hoe ze een begroting maken. Maar echt veel heeft het niet om het lijf. Ik vraag me bovendien af voor wie dit boek bedoeld is. Het lijkt me gezien de vele voorbeelden over kleding en schoenen kopen en je favoriete webshop bezoeken, geschreven voor jonge meisjes/vrouwen of koopverslaafden. Persoonlijk vind ik dat jammer. Misschien dat een doelgroep die echt in geldnood zit en moet leren uit te komen met een begroting, meer heeft aan andere voorbeelden die meer aanspreken.

Bovendien vind ik sommige tips heel eigenaardig. Bij het maken van een nieuwe begroting naar aanleiding van de omschreven bespaardoelen, schrijven de auteurs dat de bespaardoelen de verschillende posten op de begroting veranderen. Ja, dat is logisch. Maar vervolgens schrijven ze: 'Je gaat misschien meer of juist minder aan je huur of hypotheek betalen.' Dat zou toch wat zijn! Ik zie me al met de hypotheekverstrekker bellen: 'vanaf nu ga ik minder betalen hoor, daaag!' Daar hadden ze beter een voorbeeld kunnen gebruiken zoals minder uitgeven aan boodschappen of opzeggen van abonnementen.

Als ik kijk naar de prijs en wat ik daar voor krijg, dan zou ik het geld er niet voor over hebben. Voor een paar euro meer koop je Vrolijk Besparen van Marieke Henselmans of Geld, gezin en geluk van Eef van Opdorp en Daniëlle Knapen. Deze boeken leren je ook hoe je een begroting kunt maken, welke stappen daarbij horen maar bieden nog veel meer, op een mij meer aansprekende manier.

Meer met je geld. Van overzicht naar inzicht in je geldzaken
Een uitgave van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting
ISBN 9789089040572 / € 9,95