zaterdag 9 februari 2013

Boekentips en volgende week

Momenteel liggen hier overal stapeltjes boeken. Ik had wat recensie-exemplaren aangevraagd bij uitgevers en die kwamen allemaal tegelijk binnen. En ik had ook bij de bibliotheek een aantal boeken aangevraagd. Die zijn niet verkrijgbaar in ons filiaal en moeten van elders komen. Geduld was dus vereist. Er gingen twee maanden overheen en nu kwamen al die boeken binnen 3 dagen na elkaar ook aan. Aaargh!! Daar schiet ik dus van in de stress. Want de bieb-boeken kan ik maar een beperkte tijd lenen, omdat ze weer zijn aangevraagd door anderen, maar ik vind het ook niet netjes heel lang te wachten met een recensie van de boeken die ik van de uitgevers opgestuurd krijg.

Dat zorgt dus voor wat onrust in de kop. Sowieso heb ik nog fikse last van de valpartij van vorige week. Mijn lichaam voelt weer redelijk aan maar mijn hoofd niet. In mijn hoofd staan dingen verkeerd afgesteld waardoor er uitzonderlijk snel alarm wordt geslagen in situaties en ik blijf dan ook 'hangen' in die toestand. Dat is in een notendop de oorzaak van ME: dat de amygdala verkeerd staat afgesteld en niet correct reageert maar altijd buitensporig reageert. Als dat maar lang genoeg duurt, gaan allerlei lichaamsprocessen spaak lopen.

Ik heb natuurlijk het afgelopen jaar met veel succes een behandeling gevolgd (doe dat nog steeds) om dit probleem aan te pakken. Wat dat betreft was de valpartij een interessante gebeurtenis: ik voelde wat er gebeurde en wat voor gevolgen dit had voor mijn stress-systeem. Maar ja weten is één ding, de gevolgen zijn er ook. Dus ik heb flinke hoofdpijn, al dagenlang.

Grappig genoeg was er bij de gereserveerde boeken uit de bieb één boek dat hier op ingaat. Het is het boek 'Homo Energeticus' van Dr. Peter Aelbrecht. Hij legt in hele duidelijke taal uit wat er in je lichaam gebeurt als je emotionele brein en je verstandelijke brein niet in balans zijn. Ik ga hier geen review schrijven, dat past niet bij het blog. Maar dit boek is een aanrader voor mensen die kampen met energietekorten, hormoonproblemen of aandoeningen als ME, burn out, fybromyalgie en depressie. Hij besteedt niet alleen aandacht aan de oorzaken maar biedt ook oplossingen: voedingsadviezen, leefstijladviezen (mindfulness), craniosacraal therapie en hormoonbehandelingen. Voor mij was het vooral interessant omdat hij wat dieper ingaat op de werking van het brein, het sluit mooi aan bij de behandeling van Ashok Gupta die ik nu volg.

Een ander - prachtig - boek las ik de afgelopen weken, dagelijks een klein stukje: 'Waar je ook gaat, daar ben je' van Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van mindfulness. Dit is een geweldig boek voor iedereen die geïnteresseerd is in mindfulness en meditatie. Het bevat een reeks korte teksten die vaak de toon van de dag zetten, stemmen tot nadenken of een feest van herkenning zijn. Hij brengt onder woorden wat je tegen kunt komen tijdens meditatie, wat voor soorten meditaties er zijn en hoe je aandacht en aandachtig zijn kunt integreren in je dagelijkse leven. Ik heb er veel aan gehad. Gelukkig kreeg ik het ooit voor mijn verjaardag dus ik hoef het niet bij de bieb in te leveren en kan het inkijken wanneer ik wil.

Over naar geld en besparen: wat kunnen jullie verwachten volgende week?
  • Wat is het moment om af te lossen?
  • Wat zou jij nu willen lezen?
  • Hoe zijn de lasten verdeeld?
  • Wat heb je aan kinderkleding nodig?
  • Recensie van het boek 'Minder piekeren over geld' van John Armstrong
Fijn weekend!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...