donderdag 28 februari 2013

Beste Generali

Afgelopen weekend stond er een artikel in het FD van de hand van journaliste Cleo Scheerboom over woekerpolissen. Cleo haalde mij en mijn blog in dit artikel aan en benoemde dat ik met succes een aantal woekerpolissen heb omgezet dan wel afgekocht, waaronder die van Generali. Daar zitten ze blijkbaar niet te slapen en in ieder geval één werknemer leest daar het FD, dus ik kreeg van Generali een mail dat ze met me willen praten waarbij het uitgangspunt zou zijn: 'waar ging het precies mis? Wat hadden wij anders kunnen doen. (...) Om van de ervaring te leren'.

Omdat ik zekerste te weten geen energie heb om met vreemden aan de telefoon te hangen, zeker geen vreemden die mijn centjes in rook hebben doen opgaan, stuurde ik een antwoord per mail:


Beste Generali,

Wegens energieproblemen is telefoneren niet mogelijk voor mij. Wel kan ik per mail antwoord geven op uw vraag.

In 2005 ontdekten wij dat van de bedragen die wij sinds augustus 2001 hadden ingelegd in twee polissen van het Generali Toekomstplan weinig overbleef. We schrokken van de negatieve opbrengsten. Wij hebben in mei 2005 een verzoek tot afkoop van de polissen bij Generali ingediend. Wij hadden deze polissen immers met een reden en stevenden in plaats daarvan af op een ramp. We hadden het tot dan ingelegde geld beter in een oude sok kunnen stoppen.

Op ons verzoek tot afkoop ging Generali niet in. In de brief stond letterlijk 'daar werken wij niet aan mee', tenzij wij u een verklaring van de fiscus konden laten zien, waarin de fiscus Generali vrijwaarde van een eventuele claim. Geen flauw idee hoe we dit moesten aanpakken. U was daar ook niet duidelijk over. Hierdoor ontmoedigd besloten we helaas het erbij te laten zitten. Wel maakten we beide polissen premievrij.

Vorig jaar bleek dat de waarde nog minder was geworden. Om er zeker van te zijn toch nog iets van het geld te krijgen, hebben we opnieuw een verzoek tot afkoop ingediend. Tot onze verbazing was dat nu geen enkel probleem. Binnen een paar weken beschikten wij over het beetje geld dat er nog over was.

Wij hebben sinds 2001 het voor ons enorme bedrag van € 8298,23 aan Generali toevertrouwd. Dit in de hoop om na 2032 te beschikken over een mooi bedrag ter aanvulling op onze pensioenen. Van dit bedrag ontvingen wij na afkoop € 3205,60 retour. Zeg nou zelf, dat is toch om te janken. Wij hopen dat u van de overige € 5092,- heeft genoten.

Ik ben op de hoogte van de risico's van beleggen, voor zover een leek dat kan zijn. Mij valt te verwijten dat ik er veel scherper bovenop had moeten zitten. Dat deed ik niet, omdat ik dacht dat 'de experts' het toch wel beter zouden weten. Dat bleek niet het geval. In mijn ogen valt het Generali te verwijten te lang zijn door gegaan met niet succesvolle beleggingen en in eerste instantie niet mee te willen werken aan een verzoek tot afkoop, terwijl overduidelijk bleek dat wij er financieel slechter van werden. Ik heb een belangrijke maar dure les geleerd: een woekerpolis is een verzekering die 't risico volledig bij de verzekeringnemer neerlegt en waarbij de verzekeraar geen enkel risico loopt en jaar in jaar uit kosten kan blijven claimen en inhouden, terwijl de verzekeringnemer vast zit in een wurgconstructie en er overduidelijk slechter van wordt.

Een groot deel van ons ingelegde geld is in rook opgegaan. Wij zijn daar slechter uitgekomen. U ook?

Ik ben zeker niet de enige die het schip is ingegaan met een woekerpolis en uw verzekeringsgroep is zeker niet de enige die ze aanbood. Het enige positieve aan dit verhaal is dat de Nederlandse taal weer verrijkt is met een woord: woekerpolis.

Met vriendelijke groeten,

Spaarcentje


update: Generali heeft via twitter verzocht om de polisnummers omdat 'ze mijn vervelende situatie graag willen uitzoeken en toelichten'.  Wordt vervolgd...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...