dinsdag 22 januari 2013

Wat heeft 5 jaar ziek zijn mij gekost?

Onlangs plaatste Pedro een grappig stukje over wat 4 dagen ziek zijn hem had gekost. Hij maakte een optelsom van de gemaakte kosten (huisarts en medicijnen) en  de misgelopen inkomsten (maaltijdvergoedingen) en kwam op een bedrag uit van € 38 voor 4 dagen ziek zijn. Dat is € 9,50 per dag.

Dat bracht onmiddellijk een rekenmachine in mij op gang. Dat komt, ik 'vier' zeer binnenkort mijn 5 jarig jubileum als ME-patiënt. Hoeveel zou mij dit inmiddels hebben gekost? We hebben het immers niet over 4 dagen, maar 1825 dagen. Tijd voor een rekensom.

Allereerst keek ik naar de misgelopen inkomsten: €18.705.60. Dan heb ik het vakantiegeld, de winstuitkering die ik jaarlijks ontving en de bonussen die toch ook bijna jaarlijks uit de lucht kwamen vallen (na heel hard werken) nog niet eens meegeteld. Ook een eventuele stijging van salaris is hierin niet meegenomen. Na een jaar ziek zijn, daalde mijn inkomen met 30 %. Natuurlijk weet ik niet of ik zou zijn blijven werken bij mijn werkgever, misschien zou ik er wel bij één van de we gaan er met een bijl door heen rondes, euh, pardon reorganisatierondes uit zijn gevlogen en alsnog een periode een uitkering hebben gekregen, voordat ik weer werk zou vinden. Maar toch......€ 18.705,60.

Dan de gemaakte kosten. Toen ik eindelijk door had dat ziekzijn een langdurige kwestie was, ben ik de zorgkosten apart gaan noteren. Dat was vanaf 2010. Daarvoor heb ik het wel bijgehouden, maar niet braaf in één kolom onder één noemer. Ik heb dus de jaren 2008 en 2009 even moeten doorwerken. Dat was een interessante blik in de verleden tijd. Ik zie dat we ondanks dat ik weinig kon doen en vanaf 2009 al minder inkomen had, toch best veel geld uitgaven aan luxe zaken en afhaaleten.

Maar de gemaakte kosten dus. Vanaf februari 2008 tot en met december 2012 gaf ik, in de hoop op verbetering van de gezondheid, aan mezelf het enorme bedrag van € 12.313,19 uit. Dit bedrag werd uit gegeven aan niet vergoede medicijnen, de niet vergoede kosten van de behandeling in het ME centrum te Amsterdam en het VermoeidheidCentrum te Lelystad. Maar ook is in dit bedrag inbegrepen de reiskosten naar de diverse behandelaars en de uitgaven die ik maakte toen ik nog niet wist dat ik ME had en van behandelaar naar behandelaar hopte.

Conclusie, 5 jaar ziek zijn kostte €31.018,79. Dat is een bedrag van iets meer dan € 500 per maand dat ik (of liever wij, ik leef niet alleen), minder te besteden hadden, terwijl we net voordat ik ziek werd naar een groter en duurder huis zijn verhuisd.

Nu zal elke ziekte andere kosten met zich meebrengen. Ik heb de pech dat veel medicijnen en behandelingen van 'mijn' aandoening niet worden vergoed. Maar ik ben zeker niet de enige patiënt die veel moet bij betalen.  En ik had het geluk dat ik een partner heb, zodat ik er financieel niet alleen voor sta.

Wat hebben we aan deze rekensom? Zie het als een stukje ter lering en vermaak. Ik weet nu dat vier dagen ziek zijn in Belgie Pedro € 9,50 per dag kostte en dat mijn vijf jaar ziek zijn in Nederland mij € 16,99 per dag kostte. Tot zover het vermaak....en dan nu de lering. Kijk eens in je eigen portemonee? Kan jij € 17 per dag missen, dag in, dag uit, jaren lang, zonder in de problemen te komen? Die € 17 hebben er voor gezorgd dat wij ons uitgavenpatroon drastisch moesten aanpassen. Hier en daar zijn wat offers gebracht en soms baalden we daar enorm van. Vooral het wennen aan alles moeten plannen en nooit eens spontaan uit de band springen, heeft lang geduurd. Want wat waren we verwend!

Toch ben ik zeker niet zielig! Na het gemok over het inkomensverlies en de extra kosten kwam bij ons het besef dat het er niet om gaat hoeveel geld je hebt maar hoe je er mee omgaat. Toch zou ik als ik de afgelopen jaren over zou kunnen doen, het liefst al eerder de beschikking hebben gehad over een buffer. Want wat een stress hebben wij gehad. Ik hield immers geen rekening met verlies van inkomsten. Ja, er vielen wat ontslagen, maar ik zou heus wel een andere baan vinden, dacht ik toch. Maar geen haar op mijn hoofd hield rekening met ziek worden en blijven, voor een langere tijd. We leefden er maar wat op los en we leefden er goed van, zonder buffer.

Natuurlijk hoop ik dat jij niet ziek wordt. Maar ga er niet van uit dat je huidige situatie blijvend is. Ziek zijn overkomt je en zie je niet aankomen. Houd rekening met pech. Geef minder uit dan dat er in komt en spaar voor een buffer. Dat slaapt een stuk rustiger. Want ik heb veel slapeloze nachten gehad door het gepieker over geld. Dat gun ik niemand.

Ben jij voorbereid op een forse inkomensterugval?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...