woensdag 16 januari 2013

Vooroordelen over consuminderaars

Een tijdje geleden plaatste ik op mijn kookblog een recept met kipfilet. Hiervan plaatste ik ook een tweet. Prompt kreeg ik een zure opmerking van iemand die schreef: 'mmm lekker, plofkip!'. Pardon? Wat was hier aan de hand? Dat vroeg ik dan ook. Ik kreeg de reactie dat de meeste consuminderaars geen geld uitgeven aan biologisch eten. Waarschijnlijk las deze persoon de tweet dat 'Spaarcentje' een recept met kip publiceerde en nam meteen aan dat het om plofkip ging. Want als je bespaart, dan houd je vast en zeker geen rekening met dierenwelzijn of milieu. Jammer dat deze man niet even de moeite nam om naar mijn kookblog te gaan. Daar wordt het in één klap duidelijk hoe ik tegen voeding aankijk.

Wij eten al jaren biologisch. Dat kan omdat wij hiervoor kiezen. Consuminderen is voor veel mensen een kwestie van kiezen. Natuurlijk niet als je torenhoge schulden hebt en weinig inkomen. Dan zal er misschien geen ruimte zijn om een biologisch kippetje te eten. Maar ik ken toch ook mensen die van een uitkering rondkomen en wél biologisch eten.

Eén van de redenen dát wij consuminderen, is dat wij kiezen voor biologisch eten. Wij hebben een prima inkomen en kunnen daar goed van leven. Daar kwam wel wat druk op te staan doordat ik arbeidsongeschikt raakte vlak nadat we een veel duurder huis hadden gekocht. Om goed uit te kunnen komen met ons geld, zijn wij gaan nadenken over wát we met het beschikbare geld willen doen. Bij ons was de keus: doorgaan zoals altijd (er goed van leven) en geen buffer hebben, óf van tactiek veranderen en flink interen om het één om het ander door te laten gaan.

Biologisch eten is één van de keuzes die wij maakten. Dat betekent niet dat we klakkeloos al het reguliere vervangen door hetzelfde maar dan biologisch. Want dan wordt het alsnog onbetaalbaar. Mijn tactiek is zo veel mogelijk zelf maken. Ik koop vooral basisproducten en ga daarmee aan de slag. Ik bak ons eigen brood en koop het biologische meel per 25 kilo in. Zo ben ik de helft goedkoper uit dan dat ik een biologisch speltbroodje bij een reformzaak haal. Ik maak veel beleg zelf, kook niet met zakjes en pakjes. We eten met de seizoenen mee (dus geen sperzieboontje uit Kenia in januari) en als we trek hebben in taart, ren ik niet naar de bakker maar bak ik zelf.

Kost dat niet heel veel tijd? In het begin wel ja, omdat je niet gewend bent zoveel zelf te maken. Maar geef jezelf de tijd om er aan te wennen en plan alles zorgvuldig. Een keer per week even zitten en nadenken over een weekmenu scheelt later in de week tijd. Je wordt een expert in combinatiekoken en dingen voorbereiden. Maak je het deeg voor een taart, dan verdubbel je dat en doe je de rest in de vriezer. En zo zijn er 1001 dingen te bedenken voor consuminderaars die lekkerbekken zijn.

Er leeft jammer genoeg nog steeds een hardnekkig misverstand over consuminderaars als zijnde vrekken die niet van het leven kunnen genieten. Die zullen vast en zeker ook bestaan. Maar scheer niet iedereen over één kam. Consuminderaars hebben allemaal een eigen reden om zuinig te leven. Dat kan variëren van 'uit de ratrace stappen na je burn out en minder gaan werken' tot 'schulden afbetalen' tot 'besparen omdat je toch graag één keer per jaar op vakantie gaat' of 'zuinig leven omdat je je hypotheek wilt aflossen'. Het kan allemaal en soms gaat het om meerdere redenen. Wij consuminderen om de hypotheek af te lossen, op vakantie te gaan, biologisch te kunnen eten en Schatje elk jaar naar North Sea Jazz te laten gaan.

Anderen doen dat niet. Die kopen misschien elke twee maanden nieuwe kleding, roken, gaan weekendjes weg, hebben een duur mobiel abonnement, een-tablet-i-pad-e-reader-of-wat-je-dan-ook-moet-hebben-liefst-jaarlijks-een-ander, eten regelmatig een hapje in de stad en zeggen dan dat ze geen geld hebben om de hypotheek af te lossen. Dat kan. Consuminderen is niet de norm. Consuminderen is een keuze over hoe je in het leven staat en wat je met je geld wilt en kunt doen.

Loop jij wel eens tegen vooroordelen aan omdat je consumindert?

ps: vandaag op mijn kookblog het menu van deze week
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...