dinsdag 29 januari 2013

Recensie Geld, Gezin & Geluk

Stel je bent van plan je financiën te reorganiseren, hoe doe je dat dan? Veel mensen worden moedeloos bij het idee alleen al. Want waar moet je beginnen? De thuisadministratie zit misschien in 4 uitpuilende dozen, je hebt geen flauw idee wat je nu eigenlijk aan boodschappen uitgeeft en je vindt het in theorie wel een goed idee om te bezuinigen op energie, maar hoe zoek je nu uit of overstappen naar een andere energieleverancier loont? Bovendien is de kans groot dat je plan faliekant mislukt als je alles tegelijk probeert aan te pakken.

Stap voor stap verschillende thema's aanpakken werkt, zo heb ik een paar jaar geleden ondervonden. Eerst je administratie op orde brengen en vandaar uit een volgende stap zetten. Dat is ook de methode die Eef van Opdorp en Daniëlle Knapen voorschrijven in hun in 2012 verschenen boek Geld, Gezin & Geluk. Geld overhouden samen met je kinderen. Elke maand ga je als gezin een nieuwe financiële uitdaging aan om aan het einde van het jaar hopelijk te constateren dat alles onder controle is.

Het boek gaat bijna overal op in, van het opzetten van een goede administratie tot bijvoorbeeld zak- en kleedgeld, impulsaankopen, boodschappen doen, aanbiedingen die geen aanbiedingen zijn, aanpakken van je energieverbruik, feestdagen en vakanties, en dan heb ik nog niet eens alles opgenoemd.

Elk hoofdstuk begint met een uitleg over het betreffende onderwerp, met bovendien veel fijne verwijzingen naar websites die je verder kunnen helpen. Het onderwerp wordt levendig gemaakt doordat je als gezin een opdracht kunt doen, die helpt om het onderwerp wat te laten bezinken. Ik vond vooral de opdracht telkens een ander gezinslid verantwoordelijk te maken voor de boodschappen, erg leuk bedacht. Zo kun je pubers goed leren dat je prioriteiten moet stellen als je een beperkter budget hebt. Maar wie weet, leren de pubers jou ook weer veel. Tot slot bevat elk hoofdstuk ervaringsverhalen van mensen die soms wel, soms niet alles onder controle hebben en soms wel weten waar ze de fout ingaan, maar te gemakzuchtig zijn om het aan te pakken.

Het grote pluspunt van dit boek vind ik de onvoorstelbare hoeveelheid websites waar naar wordt verwezen. Zo is het bijna een naslagwerk geworden. Wil ik even weten waar ik cadeaubonnen kan ruilen, dan zoek ik dat voortaan in dit boek op (Ik wist niet eens dát je cadeaubonnen kunt ruilen...). Soms gaat de informatie wat ver en werd ik met de neus op het feit gedrukt dat ik blijkbaar een halve digibeet ben. Zo lees ik op pagina 23 in het stukje over mobiele telefonie: ' Als het kan, gebruik een Wi-Fi verbinding. Op die manier verbruik je geen data. Zoek even via de apps Free Wi-Fi finder en Boingo WI-finder. (...) Vermijd het streamen van video en audio. Het is verstandiger deze te downloaden en vervolgens op te slaan, dan ze online te streamen.' Echt, ik heb geen flauw idee waar dit over gaat. Maar misschien is dit wel een super tip voor mensen die dol zijn op gadgets en wel van alles met hun mobiel doen. Met mijn mobiele telefoon kan ik bellen en sms-en. Dat is het.

Je kunt eruit halen wat voor jou van toepassing is en sommige stukken (zoals wat mij betreft bovenstaande stuk) laten voor wat het is. De auteurs hebben overduidelijk veel kennis en kunde van geld en hoe je er mee om kunt gaan en zijn goed in staat gebleken om op een overzichtelijke manier over te brengen hoe je orde kunt aanbrengen in jouw financiële chaos.

De titel vind ik niet helemaal passend. Het boek heet Geld, Gezin & Geluk. Geld en gezin komen inderdaad uitgebreid aan de orde, maar  het onderwerp geluk komt er wat bekaaid van af. Wat ik mis is informatie over het proces dat je kunt doormaken als je de financiën gaat reorganiseren. Veel bespaarders komen er bijvoorbeeld na verloop van tijd achter dat minder spullen ook minder (geestelijke) ballast kan betekenen. En dat anders met geld omgaan (lees: besparen) verschrikkelijk leuk en verslavend kan zijn. Het laatste hoofdstuk gaat kort in op de vraag of het geluksgehalte van het leven is veranderd na het doorvoeren van de door de auteurs voorgestelde veranderingen.  Zij stellen dat er drie opties zijn als je je financiële situatie wilt veranderen: 'de lotto winnen, selfmade miljonair worden of slim met je geld omgaan'. En vervolgens gaan ze in op het feit dat miljonair zijn, niet gelijk staat aan gelukkig zijn. Geld maakt schijnbaar gelukkig tot een inkomen van € 58.000 per jaar. Daarboven neemt het geluksgevoel niet meer toe.

Dit voegt weinig toe aan het onderwerp en hier hebben de auteurs volgens mij echt een kans laten liggen. Want selfmade miljonair worden als optie om je financiële situatie te veranderen, vind ik niet realistisch. Zo zullen ze dat vast ook niet bedoelen, ik vind het alleen jammer dat ze niet meer ingaan op een heel belangrijk onderdeel als je beter wilt leren omgaan met geld: je houding ten opzichte van geld. Of je goed met geld kunt omgaan, wordt zeker ook bepaald door je mentaliteit.Wat betekent geld voor jou? Wat doet het met je als je niet alles (meer) kunt kopen wat je wilt? Kun je je wensen en verlangens ombuigen? Het aan de kaak stellen van je impulsen, het doen van zelfonderzoek om te bepalen wat jij nodig hebt en wat niet, het onderhandelen met gezinsleden over waar absoluut niet op bezuinigd mag worden en waar juist wel op, dit zijn allemaal zaken die toch met geluk samenhangen. Zijdelings wordt er wel wat genoemd, maar dat had van mij veel uitgebreider gemogen. 

Als ik dit boek tot slot vergelijk met Vrolijk besparen van Henselmans, ook een boek over goed omgaan met geld en waar het plezier vanaf spat, dan wordt het onderwerp besparen in Geld, Gezin & Geluk heel zakelijk behandeld, terwijl het juist zo'n leuk spel kan zijn. Maar goed, dat is wat gezeur van mij. Ik vind Geld, Gezin & Geluk absoluut een aanrader voor mensen die hoognodig orde op zaken moeten stellen en ik zal het zeker nog vaker raadplegen als ik op zoek ben naar websites.




GELD, GEZIN & GELUK
Geld overhouden samen met je kinderen
Eef van Opdorp en Daniëlle Knapen
€ 17,95
ISBN 9789058779625
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...