maandag 21 januari 2013

Onder water staan maar niet verzuipen

Als ik door ons buurtje fiets, dan zie ik hier en daar borden met 'Te Koop' in tuinen staan en op ramen geplakt. Wat me opvalt, is dat er meer wordt verkocht de laatste tijd. En dat is niet alleen wat ik denk te zien, maar ook echt wat er is gebeurd in het laatste kwartaal van 2012 volgens de NVM.

Vorig jaar zijn er 115.000 woningen verkocht, en een aanzienlijk deel daarvan werd in de laatste drie maanden van het jaar verkocht. Niet vreemd natuurlijk, de invoering van de nieuwe hypotheekregels in 2013 heeft waarschijnlijk veel potentiële kopers over de streep gehaald om snel nog 'even' een huis te kopen. Vooral voor starters zal het straks moeilijker worden om een huis te kopen. Mensen kunnen niet meer zomaar aflossingsvrije hypotheken afsluiten en hebben straks de verplichting binnen 30 jaar af te lossen. Hypotheken waarbij je aflost, zoals een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek hebben hogere maandlasten.

Maar niet alleen starters krijgen het moeilijk. Bestaande huizenbezitters kunnen ook in de problemen komen. Naar schatting ca. 800.000 huizen staan onder water. Dat betekent dat je huis inmiddels minder waard is dan de prijs waarvoor je het kocht en de lening die je afsloot. Is dat erg? Wel als je niets aflost. Dan heb je na 30 jaar een probleem. Of eerder, als je door echtscheiding of verlies van inkomen gedwongen bent om te verkopen.

In onze straat staan nu twee huizen te koop. Eén huis is net verkocht, binnen 6 maanden. Dat viel me best mee. Natuurlijk was ik benieuwd naar de verkoopprijs, want ook ons huis staat onder water. Wij kochten ons huis eind 2007, vlak voordat de crisis losbarstte. Jaar na jaar lees ik in de krant dat de waarde van mijn huis fors is gedaald. Toen ik de bewoonster van het net verkochte huis op straat tegen kwam, vroeg ik haar dan ook meteen voor welke prijs ze haar huis had verkocht. Haar huis is identiek aan ons huis, het staat in een blok van gelijke huizen. De verkoopprijs viel me mee. Ons huis staat weliswaar onder water, maar we zijn niet aan het verzuipen. Als we door vette pech ons huis zouden moeten verkopen, dan lukt het ook wel om de restschuld af te lossen met de buffer. Dan schrapen we wel alles bij elkaar, inclusief het studiegeld van Zoon, maar toch. Ik had erger verwacht.

Nu maar hopen dat dit niet gebeurt en dat we hier nog jaren kunnen blijven wonen!

Staat jouw huis onder water? Doe je daar iets aan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...