maandag 7 januari 2013

Minder energie verbruikt

Toen ik begin december de meterstanden doorgaf viel het me op dat het verbruik lager was dan het geschatte verbruik. Al weer, voor het vierde jaar op rij. We kregen dit maal € 100 terug, die meteen wordt gebruikt als extra aflossing op de hypotheek. We verbruikten iets meer gas dan vorig jaar, dat simpel te verklaren is door de overstap van inductiekoken naar gaskoken. Het stroomverbruik daalde behoorlijk. De inductiekookplaats was een energievreter.

Het was een zachte winter. Maar toch heeft de teruggave ook te maken met stookgedrag. We hebben een oud huis dat weliswaar niet heel goed geïsoleerd is maar wel hebben we op alle verdiepingen dubbel glas en letten we goed op met stoken. De thermostaat gaat niet hoger dan 18 graden. We zitten met dekens op de bank. Ook gebruiken we natuurlijk overal spaarlampen en bij vervanging van apparaten letten we goed op het energielabel. Ook letten we op de douchetijd (maximaal 5 minuten) en luchten we het huis dagelijks goed. Dit alles maakt dat we nu toch jaar in jaar uit geld terug krijgen, al is het wel steeds minder. Het kan altijd beter. Voor de 100ste keer neem ik me voor dit jaar toch echt vaker de vriezer te ontdooien en de laptop op de accu te laten werken.

Ik  ben benieuwd of het komend jaar weer lukt toch minder te verbruiken. De prijzen zijn aan het stijgen dus waarschijnlijk krijgen we dan geen geld meer terug. Misschien moeten we dan volgend jaar een overstap overwegen. Nu zitten we bij Greenchoice en ik wil graag groene stroom houden. Dat moet ik dan maar weer eens goed gaan uitzoeken.

Heb jij de eindafrekening al ontvangen? Viel het mee of tegen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...