maandag 28 januari 2013

Geef jezelf consuminderles

Inzicht in inkomsten en uitgaven begint bij alles op te schrijven en te noteren. Eerst maak je een overzicht van alles wat er inkomt en uitgaat en dan ga je kijken of de rekensom klopt. Klopt het niet dan kijk je eens goed naar de uitgaven en verdeel je die in vaste lasten en luxe. Het rijtje luxe verdeel je vervolgens in favorieten. Minst favoriet is bijvoorbeeld nummer 10 en meest favoriet is nummer 1. Je schrapt de nummers 5 tot en met 10 al naar gelang de nood en je kijkt of je dan wel uitkomt, waarbij je ook rekening houdt met onvoorziene uitgaven. Dus je reserveert ook geld voor een buffer. Hoe groot die buffer moet zijn, kun je uitzoeken op de site van het Nibud, maar kun je ook in je oneindige wijsheid zelf beslissen.

Dat was de theorie in een notendop. Leuk. En dan? Waar ik het meest van heb geleerd is het consequent vergelijken van wat ik vooraf bedacht met wat ik daadwerkelijk uitgaf. Dus houd ik de hele maand mijn (of beter gezegd: onze) uitgaven bij en leg die aan het einde van de maand naast de begroting. In het begin viel ik dan vaak van de ene in de andere verbazing. Ik leerde dat ik meestal te optimistisch de kosten van wat dan ook inschatte. Dat ik een beeld van mezelf had als beheerst en volleerd bespaarder en hoe dat dan kon dat er dan toch allerlei onvoorziene en ongeplande uitgaven gedaan waren, tja.

Jezelf dwingen om elke maand gewoon je schatting te vergelijken met je eigen financiële gedrag is leerzaam en werkt twee kanten uit. Je hebt jezelf beter in de hand. Je had immers een doel en dat was besparen, om wat voor reden dan ook. Van je fouten leer je. En je leert steeds beter in te schatten hoeveel iets daadwerkelijk gaat kosten. Tel gerust 10% op bij je begroting voor reparaties, onderhoud, feestdagen, verjaardagen en vakantie. Grote kans dat dit teleurstellingen voorkomt.

Vergelijk jij je uitgaven met je begroting?

Vandaag op Echt eten, puur koken het menu van komende week.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...