vrijdag 25 januari 2013

En weer een aflossing!

Het salaris is weer gestort, dus werd onmiddellijk de boel verdeeld. Als een verkeersagent verdeel ik het geld over verschillende potten: 'jij daar, naar sparen! En jij mag naar de reserveringsrekening! En tot slot, jij daar helemaal achter aan, ga naar de hypotheekaflossing. Jou zien we nooit meer terug!'. Natuurlijk ga zelfs ik met mijn tijd mee, dus een aantal overschrijvingen gaat automatisch. Dat doe ik meteen na ontvangst van het geld, zodat ik zeker weet dat we het niet ergens anders aan uitgeven. We moeten gewoon uitkomen met wat er overblijft. Meestal lukt dat en soms niet.

Hoewel het de bedoeling is dat we maandelijks € 500 aflossen, is dat deze maand € 1000 geworden. Ondanks veel uitgaven, hadden we ook meevallers in januari en die gaan voor 80% naar de hypotheekaflossing.

Dan kunnen we nu weer in gedachten een stuk huis aanwijzen dat van ons is en niet meer van de bank:
de lichtkoepel in de keuken (met als je goed kijkt een sneeuwlaagje er op)



En dan tot slot een vraag van Kathy over gemotiveerd blijven om de hypotheek af te lossen:
'Wij zijn aan het aflossen, en we zijn zeer gemotiveerd, maar toch.........
Het bedrag gaat in kleine stukjes en dat wat het per maand minder wordt dat is ook vrij laag, dus bij tijd en wijle heb ik er moeite mee om de hypotheek niet als een bodemloze put te zien, het me moeite kost om elke 2,50 weer te waarderen. Hoe hebben jullie dat en hoe motiveren jullie jezelf??? 


Ik herken dat gevoel wel. Ons maandbedrag wordt met deze aflossing ongeveer € 4,40 lager. Maar dan moet de renteaftrek nog worden verrekend. Dus laat het voordeel € 3 zijn (grof geschat, heb eigenlijk geen idee). Wat een gedoe voor € 3 zullen veel mensen denken. Ja inderdaad, wat een gedoe. Maar wie het laatst lacht, lacht het best. Begonnen we vorig jaar met een hypotheek van € 254.856,42, inmiddels zijn we gezakt naar € 234.727,28. Elke aflossing vieren we in Huize Spaarcentje, dus hadden we op de dag van de aflossing als toet een heerlijke (suikervrije want ik doe mee aan de uitdaging van 100 dagen onbewerkt en suikervrij eten) chocolademousse met voor de mannen een bolletje ijs er bij en voor mij een stuk suikervrije amandelkokoscake. Zo is aflossen geen straf!

Natuurlijk is het moeilijk om af te lossen, zeker als je in je omgeving ziet dat anderen 'er maar lekker op los leven'. Ook kun je je afvragen of je straks als je huis afgelost is, niet 'gepakt' gaat worden door de regering omdat dan je huis bijvoorbeeld als vermogen wordt gezien en je in geval van wegvallend inkomen je huis moet gaan opeten. Niemand die weet hoe het loopt. Ik denk dat het voor iedereen wijsheid is om uit te zoeken of het huis onder water staat en hoe je er aan het einde van de renteperiode bij staat. Die mensen die er nu lekker op los leven, steken misschien wel hun kop in het zand en komen wellicht op een verschrikkelijke manier in de problemen juist in de tijd dat jij net klaar bent met aflossen.

Wat mij helpt, is dat ik niet meer nadenk over het geld dat in de aflossing is gestopt. Beschouw het geld dat je in de aflossing stopt, niet als geld dat je ergens anders aan had kunnen uitgeven. Los gewoon af en kijk naar de lange termijn. Bedenk hoe het is als je over 20 jaar alles hebt afgelost. Hoeveel vrijheid heb je dan? En hoeveel vrijheid heb je over 5 jaar, als het te betalen maandbedrag wel al aanzienlijk is gedaald? Want dat is mijn grootst motivatie: zo snel mogelijk lagere maandlasten. Onderweg naar een doel zijn, wordt nog altijd bepaald door de eerste stap die je zet en de stappen die volgen. En als dat alleen bereikt kan worden met het tempo van een slak, dan moet dat maar.

Wil je aflossen maar weet je niet waar te beginnen? Lees 'Eigenwijs je hypotheek aflossen' van Marieke Henselmans en 'Hypotheekvrij!' van Gerhard Hormann

Ben jij al aan het aflossen? Wat houdt je tegen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...