donderdag 24 januari 2013

Dure maand

Tot nu toe is januari een dure maand voor ons. Het lukte me bij lange na niet om binnen het boodschappenbudget te blijven. Het kattenvoer was op (dat wordt in het groot ingekocht via ineternet) en de Marseillezeep ook (wordt ook in het groot ingekocht). Dat plus wat uitgaven voor de nieuwe (nog) gezonde(re) leefstijl van Spaarcentje 2.0, maakte dat ik flink over het budget heen ging.

Ook op ander gebied gaven we meer uit dan gepland. De auto moest een grote beurt hebben. Wat bleek, we hadden nieuwe autobanden nodig en er waren ook nog wat kleine dingen. Zo, dat was 'even' € 700 afrekenen. Ik had rekening gehouden met € 350. Veel te weinig dus.

Naast extra uitgaven, waren er ook extra inkomsten: de rente van de spaarrekening werd bijgeschreven, we kregen geld terug van het energiebedrijf en de Opa van Schatje gaf ons een fijn bedrag onder het motto 'beter met een warme hand, dan met een koude hand gegeven'.

Dus de tegenvallers werden iets gecompenseerd door meevallers. Alles is weer onder controle. Dus deden we deze week toch ook weer een aflossing. Want dat gaat gewoon door.  Wel zijn er leermomenten: ik schat de kosten van de auto altijd veel te optimistisch in. Dat komt, onze vorige auto was een drama en kostte ons duizenden euro's per jaar. Dat was een oude bak en toen wij die in 2010 vervingen voor een auto van één jaar oud, had ik de illusie dat hoge onderhoudskosten tot het verleden behoorden. Maar dat was niet zo. Er was weinig mis met de auto maar met de grote beurt van vorig jaar moest er een software-update worden gedaan om een klein euvel te verhelpen. De motor viel soms weg als je de koppeling intrapte, samen met de rem. In plaats van stationair blijven draaien, ging de motor dan uit. Ik schrok me toen helemaal lam toen bleek dat we hier € 500 voor moesten betalen (ook omdat er toen ook weer divers andere kleine dingen moesten worden gedaan).

Ik moet dus voortaan uitgaan van een realistischer budget want een auto vergt nu eenmaal onderhoud. Naar verwachting moet dit jaar ook de distributieriem vervangen worden. Geen idee wat dat ding doet maar een kapotte distributieriem is een nachtmerrie, zo leerden wij nu bijna 6 jaar geleden. Toen waren we bijna €2000 kwijt om alle schade te betalen die de kapotte riem in de motor had aangericht.

Hoe hebben jullie het tot nu toe gedaan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...