donderdag 31 januari 2013

De tegenvallende loonstrook

Van de week ontving ik mijn loonstrook. Of eigenlijk is dat geen loonstrook want ik ontvang geen loon maar een uitkering. Afijn, geldoverzichtsstrook dus. De brief bevatte de opwekkende tekst dat ik een nieuw overzicht kreeg (het UWV doet niet aan maandelijkse overzichten, maar verstuurt alleen iets in geval van wijziging) omdat mijn uitkering is verhoogd. Dat is goed nieuws! Alleen toen ik naar het netto bedrag keek, bleek dat lager te zijn dan wat ik tot nu toe ontving. Over mensen blij maken met een dooie mus gesproken zeg....

Mijn bruto-uitkering is met € 13 gestegen, alleen de inhoudingen zijn ook gestegen met maar liefst bijna € 30. Netto ga ik er 17,95 op achteruit. Nu kan ik dat wel opvangen, maar ik ken ook mensen met een WIA-uitkering die nu met de handen in het haar zitten. Wat voor de éne mens 'maar' € 17,95 is, is voor de ander best een ramp.

Curieus genoeg ontving Meneer Spaarcentje iets meer geld dan normaal. Meer mensen ontvingen meer geld deze maand lees ik op diverse blogs en dat zijn allemaal mensen met een baan. Zou het dan echt de bedoeling van deze regering zijn dat iemand met een arbeidsongeschiktheidsuitkering wordt gekort en dat een werkende erop vooruit gaat? Dit om het werken te belonen en mensen zonder werk net even over dat randje duwen?

Begrijp me goed, ik gun een werkende zijn salaris, zeker als het mijn eigen vent betreft. Maar we weten toch inmiddels wel dat het wel of juist niet hebben van een baan in deze tijd volstrekt willekeurig is en niets zegt over inzet, capaciteiten of talent. Een baan hebben is gewoon geluk hebben. Blijkbaar was je nog niet aan de beurt toen er ziektes werden uitgedeeld en ontsprong je heel toevallig keer op keer de ontslagronde bij je bedrijf. Want die gaan vaak niet volgens inzet, resultaten of dienstjaren maar vaak volgens hele ordinaire rekensommen.

Oef wat een zure toon ineens. Ik wind me er gewoon over op. Wij kunnen dit makkelijk opvangen, maar heel veel mensen niet. Dat vind ik erg. Zo. Dat moest er even uit.

Ben jij er netto op achteruit gegaan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...