dinsdag 8 januari 2013

De beste manier bestaat niet

De laatste tijd valt me op dat er veel gehak en getak in de reacties onder mijn stukjes te lezen valt. Mensen (meestal anoniem) vallen over elkaar heen om elkaar af te katten of aan te vallen over tips en manieren van besparen. Misschien ben ik wat overgevoelig maar de toon die ik soms haal uit de reacties onder de stukjes klinkt als: mijn manier is de beste. Gelukkig zijn er ook veel mensen die een leuke reactie achterlaten, of die gul met tips strooien omdat ze graag anderen willen helpen of die reacties van anderen onderschrijven of weer aanvullen..

Als er iets is dat ik leerde de afgelopen jaren, dan is het dat er 1001 manieren zijn om te consuminderen. En geen één is de beste. Er is een heel scala aan tips en truukjes en het maakt niet uit wat je doet, als je maar iets doet. Zoek uit wat bij jou past. Geen zin om de thermostaat op 18 te zetten? Niemand zegt dat dit moet! Zet hem voor mijn part op 20 graden en verzin iets anders. Zo veel mensen, zo veel manieren. Wat mij keer op keer opvalt is dat mensen ongelofelijk creatief zijn in hoe ze het besparen aanpakken.

Het kan van klein naar groot. Van de auto de deur uitdoen en niet meer op vakantie gaan, tot elke week iets zakken met je boodschappenbudget tot je op een niveau komt dat minder echt niet kan. Wat enthousiaste consuminderaars wellicht met elkaar gemeen hebben, is dat ze het besparen als een spel kunnen zien. Maar elk spel kent zijn eigen regels en die bepaal je in dit geval zelf. Het is de kunst te zoeken naar het omslagpunt. Waar is het nog consuminderen en kunnen genieten? En op welk moment verandert het in vrekkig gedrag waarbij je je niet meer prettig voelt?

Dat omslagpunt is afhankelijk van je karakter en voorkeuren én van je leefsituatie. Een net ontslagen manager van rond de 30 zal andere keuzes maken dan een net ontslagen vijftiger. Je consumindergedrag wordt niet alleen bepaald door je omstandigheden, maar ook door je vooruitzichten op financieel gebied.

Laten we elkaar helpen en ondersteunen. Ik zie mijn blog als een uitwisseling van informatie. Ik plaats stukjes en jullie kunnen reageren. Doe dat alsjeblieft niet anoniem en met respect voor andere opvattingen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...