vrijdag 7 december 2012

Tweede verjaardag van Spaarcentje

Even knipperen met mijn ogen en 580 stukjes verder vier ik het tweejarig bestaan van 'Spaarcentje'. Begon ik heel aarzelend (want wie zat er nu op mijn stukjes te wachten?) gaandeweg kreeg ik steeds meer moed om door te gaan. Want ik word gelezen, krijg reacties en mails en steeds meer lijkt het blog een uitwisseling van tips en ideeën te worden. Dat doet me goed.

Vorig jaar op 7 december schreef ik:
1 jaar Spaarcentje
98 volgers
284 berichten
bijna 160.000 pageviews
1556 reacties van lezers

Nu kan ik schrijven:
251 volgers
580 berichten
op het moment van dit schrijven iets meer dan 694.000 pageviews
6061 reacties van lezers en niet meer te tellen mails...

Nu we weer een jaar verder zijn, is het leuk om terug te kijken op het afgelopen jaar. Het blog is dus flink gegroeid. Ik kreeg steeds meer lezers, zeker nadat ik ging schrijven over aflossen. Schrijven over aflossen motiveert om dat ook zelf te gaan doen, dus hebben we onze hypotheek omgezet, onze woekerpolis afgekocht en zijn gaan aflossen, dit jaar alleen al €17.000. Ik kreeg stapels mail van mensen die ook zijn gaan aflossen en op hun beurt anderen weer inspireerden om af te lossen.

Op persoonlijk vlak was het een superjaar voor mij. Toen ik begon met Spaarcentje schreef ik mijn stukjes liggend op de bank. Douchen was niet dagelijks mogelijk en een handeling waar ik van bij moest komen. Mijn wereld was heel klein en Spaarcentje werd mijn poort naar de buitenwereld. Nu is Spaarcentje nog steeds mijn poort maar dat is omdat ik er voor kies. Ik lig niet meer plat en heb meer zelfstandigheid in het dagelijkse leven. Van een - door een chronische aandoening - uitzichtloze situatie, ben ik in een paar maanden tijd zo veel opgeknapt dat ik nu durf te hopen ooit weer te gaan werken. Zover is het nog lang niet, ik volg een intensieve behandeling en breid stapje voor stapje mijn activiteiten uit. Van hele dagen plat liggen naar dagelijks even buiten komen is een grote stap geweest. Tussen de regels door konden jullie daar het één en ander over lezen en kreeg ik keer op keer verschrikkelijke lieve en bemoedigende mails die ik op dagen dat ik het even niet meer zie zitten fijn stuk voor stuk nog eens nalees.

Wat zijn de plannen voor komend jaar? Ik hoop door te gaan met het schrijven van stukjes, eventueel afgewisseld met meer recensies over boeken die aansluiten bij 'Spaarcentje'. De wereld van besparen en consuminderen blijft trekken en is actueler dan ooit. Gisteren nog konden we in de krant lezen dat 1,1 miljoen Nederlanders op de armoedegrens leeft. Maar boven die armoedegrens is ook veel financieel leed. Mensen zijn niet langer zeker van hun baan en hebben nog steeds onvoldoende buffer. Bij ontslag, ziekte of een echtscheiding kan een financiële huishouding zomaar binnen een paar maanden volledig in elkaar klappen. Door grip op de uitgaven is veel financieel leed te voorkomen. Ik hoop ook komend jaar mensen te inspireren en te laten zien dat consuminderen een nieuw begin kan zijn, in plaats van alleen een afscheid van je oude en misschien luxere leven. Minder luxe hoeft niet slechter te zijn, het is alleen anders.

Toen wij begonnen met consuminderen was dit noodzaak. Ik verloor door ziekte mijn baan en dus doken we terug in inkomen, vlak nadat wij een ander en veel duurder huis hadden gekocht. Ook wij hadden geen buffer en groot was de paniek. Hoe moest dat met meer lasten en minder inkomsten? Maar in tegenstelling tot vroeger, hebben wij nu altijd een buffer, lossen wij af, kunnen met gemak kapotte apparaten laten repareren of vervangen en maak ik nooit meer mee dat we 'ineens' €1500 rood staan en dat ik me niet kan herinneren wat voor extravagants we deden.

Hoewel ik dus veel minder geld tot mijn beschikking heb dan voorheen, voel ik me nooit te kort gedaan. Integendeel, ik heb nu een grip die ik vroeger nooit had. En dat voelt goed. Dat enthousiasme heb ik geprobeerd over te brengen en dat enthousiasme wil ik graag blijven delen.

Wie jarig is deelt uit. Voor beginnende consuminderaars of voor oude consuminderrotten die weer wat motivatie nodig hebben, kortom voor iedereen die graag wil: ik geef één exemplaar weg van Vrolijk besparen van Marieke Henselmans. Wil je in aanmerking komen? Geef dit aan in een reactie. Je kunt reageren tot en met 9 december.

Maandag 10 december maak ik bekend wie het boek krijgt. Omdat er met maar één boek weg te geven maar één winnaar zal zijn, heb ik dan voor de rest ook nog een kleine verrassing.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...