zaterdag 15 december 2012

Gastblog Gerhard Hormann


Een half jaar geleden schreef ik een recensie van het boek Hypotheekvrij van Gerhard Hormann. Dat dit boek een enorm succes is kan bijna niemand ontgaan zijn. Als je de tv aanzet, dan zie je regelmatig Hormann in zijn inmiddels beroemde trui voorbijkomen in diverse programma's waarin aandacht is voor het aflossen van de hypotheek. Van luis in de pels die iets heel eigenaardigs deed (namelijk aflossen), is hij inmiddels een voortrekker geworden. Toen Gerhard een half jaar geleden een gastblog voor Spaarcentje schreef, introduceerde ik hem als 'Chef Aflossen'. Dat die benaming kloppend is, blijkt wel uit het feit dat van zijn boek inmiddels 10.000 exemplaren zijn verkocht.

Aflossen is in. Maar aflossen is ook vooral voor heel veel mensen bittere noodzaak. Niet iedereen ziet dat of wil dat zien.  Daarom, 'ter leering ende vermaeck' opnieuw een gastblog van Hormann:

~

Ik schrijf nooit meer zo’n boek

Eindelijk weet ik hoe het is om als artiest op je 20ste een wereldhit te scoren en dat succes daarna nooit meer te evenaren. Toen ik ruim een jaar geleden begon aan mijn boek Hypotheekvrij! moest ik me nog tegenover alles en iedereen verdedigen voor het feit dat ik – tegen alle adviezen in - versneld mijn hypotheek aan het aflossen was. Als je me toen had verteld dat ik op 13 december 2012 in de krant zou lezen dat “extra aflossen huis de nieuwe trend is” (en dat ik op dezelfde dag te gast zou zijn in het RTL4-programma Koffietijd), dan zou ik je waarschijnlijk voor gek hebben verklaard.

Boeken hebben tegenwoordig ongeveer dezelfde omloopsnelheid als maandbladen. Wanneer een nieuwe titel niet meteen wordt opgepikt, verdwijnt hij na zes weken uit de winkel en ligt hij een halfjaar later in de uitverkoopbakken. Bij mijn boek Hypotheekvrij! gebeurde precies het omgekeerde: hoe langer hij uit was, hoe meer aandacht ik kreeg. Ik word nog net niet elke dag gebeld door weer een andere journalist (of door zomaar iemand die een vraag heeft over zijn hypotheek), maar nu ben ik opeens in tien dagen tijd drie keer op televisie te zien. In de media gaat het de hele tijd over de huizenmarkt en ook banken zelf hebben het opeens over “aflossen”.

Het sentiment verandert snel en eerlijk gezegd beangstigt me dat een beetje. Het lijkt net alsof alle economische en maatschappelijk ontwikkelingen die ik in mijn boek noem in een soort stroomversnelling terecht zijn gekomen. Natuurlijk heb ik in het verleden zelf regelmatig geschreven dat de huizenmarkt op instorten stond en andere mensen geïnterviewd die dat eveneens dachten (zoals Eric Mecking en Elmer Hogervorst), maar als het dan écht gebeurt is dat toch even schrikken. Bijna alsof je als fan van de Rolling Stones ineens achter Mick Jagger in de rij staat van de plaatselijke McDonald’s .

Inmiddels ben ik bezig aan een vervolg op Hypotheekvrij! (dat over aflossen zal gaan en méér) en daarvoor probeer ik een beeld te vormen van de situatie waarin ons land verkeert als er vanaf nu nog eens 25% van de gemiddelde huizenprijs afgaat. Gaan we dan terug tot het welvaartsniveau van midden jaren negentig? Of komt ook die “verarming” in een soort stroomversnelling en maken we straks mee hoe een kwart eeuw welvaartsgroei in een paar jaar tijd compleet verdampt?

Eén ding weet ik zeker: ik schrijf nooit meer zo’n boek. Hypotheekvrij! wordt met de dag actueler en dat kan ik hierna nooit meer evenaren. Al heeft het natuurlijk ook iets van een self fulfilling prophecy. Want hoeveel mensen zijn versneld gaan aflossen nadat ze mijn boek hebben gelezen? Als alle 10.000 kopers inmiddels 10.000 euro spaargeld naar hun bank hebben overgemaakt, praat je al over een duizelingwekkende 100 miljoen en daarmee zou dan meteen de stijging zijn verklaard van het aantal extra aflossingen waarover ING deze week berichtte.

Zou het zo werken? Ik weet wel dat ik, vlak voordat mijn boek uitkwam, een pdf van Hypotheekvrij! naar De Volkskrant stuurde. In mijn boek voorspel ik zonder enige terughoudendheid dat het eerstvolgende kabinet de hypotheekrenteaftrek voor bestaande gevallen zou gaan beperken. En wat las ik een paar dagen later in dezelfde krant? Precies: een verhaal over wat er zou gebeuren als de HRA zou worden afgeschaft voor bestaande gevallen. En kort nadat ik een exemplaar boek had gestuurd naar een verslaggeefster van het AD, deed diezelfde journaliste een interview met directeur Joanne Kellermann van DNB dat voor een belangrijk deel over “aflossen” ging.

Als het inderdaad zo werkt, dan ben ik dik tevreden want het ging mij bij het schrijven van Hypotheekvrij! vooral om bewustwording. Mensen moeten niet alleen heel anders gaan denken over hun hypotheekschuld, maar ook over de definitie van welvaart. Uiteindelijk zullen we met z’n allen zelfs heel anders moeten gaan leven, tenzij je denkt dat de huidige crisis zomaar een korte, vervelende onderbreking is van eeuwige groei. Al zie ik het nog niet zo snel gebeuren dat mijn naam ooit net zo spreekwoordelijk wordt als die van Sonja Bakker. Want “gerhardhormannen”is misschien goed voor je portemonnee, het klinkt tegelijk alsof de Duitsers opnieuw met veel geweld ons land zijn binnengetrokken.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...