woensdag 12 december 2012

Einde van een tijdperk

Gisteren begaf mijn Kenwood Keukenmachine het met een ongelofelijke knal. Dat was niet onverwacht, het zat er al tijden aan te komen maar evengoed zat door dat geluid mijn hart in de keel. Reanimeren gaat niet lukken, de machine is zeker 30 jaar oud en vertoonde al langere tijd steeds meer gebreken. Ooit kreeg ik hem van de moeder van onze vorige buurvrouw. Die moeder ging naar een verzorgingshuis en had hem niet meer nodig. Moeders is deze maand precies 2 jaar geleden gaan hemelen en nu dus ook de keukenmachine.

Zonder keukenmachine kan ik niet bakken. Ik bak om de dag 2 broden en met de hand kneden gaat me niet lukken. Omdat ik al verwachtte dat de machine stuk zou gaan, hou ik al een maand of twee aanbiedingen en Marktplaats in de gaten. Liefst zou ik een Kitchen Aid aanschaffen, gewoon, omdat het zo'n prachtige machine is en goed staat aangeschreven. Ik was dus aan het sparen. Nu de Kenwood eerder is gaan hemelen dan dat er voldoende geld in mijn spaarpot zit, moet ik gaan voor wat haalbaar en praktisch is. Ik heb € 70 bij elkaar gespaard. Komende zaterdag vieren we Kerstmis bij Oma en krijg ik € 50. De zaterdag daarop volgend vieren we Kerstmis bij Schoonouders en ook daar mag ik een bijdrage verwachten. In plaats van een cadeau heb ik geld gevraagd voor een keukenmachine.

Nu ik eerder dan gehoopt een keukenmachine moet kopen, kies ik voor Kenwood. Dat is goedkoper en ook een goed degelijk merk. Voor mij is vooral van belang dat ik er op zijn minst een kilo deeg in kan kneden. Op Marktplaats was helaas niets geschikts beschikbaar, dus hakte ik de knoop door en kocht een nieuwe. Maar ook hier geldt dat even flink rondkijken zo maar heel veel geld scheelt. Degene die ik op het oog had (de KMX51) kocht ik voor € 247 inclusief verzenden, dat was de laagste prijs die ik vond. De duurste kwam uit op € 407 inclusief verzenden, voor dezelfde keukenmachine!

Voor de snelle rekenaar, ik heb nog geen € 247 bij elkaar gespaard. Ik weet weliswaar niet wat de bijdrage van Schoonouders zal zijn, maar dat is niet voldoende om aan de € 247 te komen. De rest leg ik bij van de buffer. Schatje vond dat sowieso al prima, maar ik wou liever sparen, zo lang de oude het nog deed.  Wie een paar keer per week bakt, kan niet zonder dus ik vind het dan ook prima om nu voor het ontbrekende geld de buffer aan te spreken. Zeker ook gezien het feit dat ik 2 weken geleden 25 kilo meel heb gekocht.

En zeg nou zelf, is het geen dotje:



KENWOOD Combi Keukenmachine KMX 51

Dus zo op de valreep van dit jaar toch nog een grote uitgave. Vorig jaar hadden we in de laatste maand van het jaar flinke pech en gaven we ineens sloten met geld uit aan de spoedoperatie van één van de katten, een tv die ineens zweeg en 2 autobanden die vervangen moesten worden. Datzelfde jaar betaalden we ook de auto af en moesten we onze laptop vervangen. Onze buffer is toen flink gezakt! Ik ga duimen dat de kapotte keukenmachine nu niet de opmaat is voor een nieuwe opeenstapeling van pech.

Ga jij het jaar uit met minder geld op je spaarrekening dan vorig jaar of heb je juist flink kunnen bij sparen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...