zondag 16 december 2012

De kerstboom blues

Gisteren gingen wij de kerstboom kopen en voldeden perfect aan het cliché van het gezin dat ruzie krijgt bij het tuincentrum. Dat is niet mijn schuld ook al denken sommigen van wel in dit gezin, omdat ik anti-kerstboom ben. Het ligt aan de kerstboom.

Vroeger was de aanschaf zo simpel. Op hooguit één kilometer loopafstand werden op een braakliggend stuk terrein prachtige kersbomen verkocht. Veel keus, mooie prijzen en je kreeg dan ook nog een lekker koekje in je handen gedrukt. Met een beetje geluk lag er sneeuw en zat Zoon op de heenweg op de slee en lag op de terugweg de net aangeschafte kerstboom er op.

Helaas werd het stuk braakliggend terrein drie jaar geleden verkocht en staat daar nu sinds een klein jaar een L.idl vestiging. Waar de kerstbomenmeneer naar toe is gegaan, weten we niet. Hij is een jaar gesignaleerd op het terrein van een uitgefikt woonwarenhuis, maar daarna zijn we hem uit het oog verloren. En sindsdien is het aanschaffen van een fatsoenlijke boom een stuk moeilijker geworden.

En dat valt niet mee, want ik ben dus antikerstboom. Iets in mij gaat op de gromstand als we het er over hebben. Dat zal zeker zijn veroorzaakt door het feit dat ik jarenlang als bijbaan kerstbomen verkocht op een tuincentrum. Dat is een goede killer voor alle zin in Kerstdagen en overigens ook voor de zin in Pasen en vader- en moederdagmomenten. Antikerstboom dus, al moet ik toegeven dat ik het dan wel weer heel leuk vind om tijdens het versieren van de boom de meest vreselijke kerstliedjes op te zetten. Eigenlijk is dat voor mij het enige leuke aan de boom: het versieren. De rest mag overgeslagen worden.

Terug naar de aanschaf. Sinds het verdwijnen van de favoriete kerstbomenmeneer, zijn we nu wat verweesd en rijden maar wat rond op zoek naar een kerstboom. Ik had gehoord dat ze werden verkocht bij de P.raxis en de G.amma dus daar reden we naar toe. Helaas, niets. Dus dan maar door naar het tuincentrum, zucht. De parkeerplaats stond vol en ik siste de rest van het gezin nog even het maximale budget toe. € 30 en hoger gaan we niet!

Het is gelukt om onder de € 30 te blijven maar vraag niet hoe. Al rondlopend kreeg ik zo verschrikkelijk de pest in over de pietepeuterige kleine kabouterboompjes niet hoger dan kniehoogte en allemaal minstens € 30. Voor een beetje boom werd al snel € 50 gevraagd. En dan ben ik niet op mijn best. Eigenlijk wil ik dan onder grof geweld meteen mijn gezin het tuincentrum uit sleuren en gillen dat we dan nu op democratische wijze hebben besloten dat 'we niet meer aan kerst en dus aan een kerstboom doen'.

Zelfs ik besef dat dit niet kan en dus stapte ik over op stil verzet. Heel kinderachtig, ik weet het. Dus alles wat aangeboden werd, was niet goed. Dat was overigens echt zo, zelfs Schatje begon te mopperen en die is uit het pro-kerstboomkamp. Waar het op neerkwam was dat bomen die voldeden aan onze normen van beetje mooi in vorm, niet te groot, niet te klein en vol in de takken ver boven het beschikbare budget uit kwamen.

Uiteindelijk is het geheel aan het doorzettingsvermogen van Zoon en Schatje te danken dat ze A) een afgeschermd vak met bomen van € 30 vonden die met 40 % korting werden verkocht en B) in dat vak met depressieve ongelukkige gebouwde bomen nét die boom vonden die fier overeind staat (nadat hij onderaan de stapel vandaan werd geplukt) en ook nog eens mooi in de takken zit. Was jij gisteren in een tuincentrum en zag je een blond joch met krullen kruipen over een stapel bomen terwijl er een vrouw naast stond te tieren dat hij hier moest komen en wel nu!? Grote kans dat je Spaarcentje zag....

Afijn, de illusie van harmonieus gezin had een kleine deuk opgelopen, de boom werd aangeschaft en thuis stuitten we op het volgende probleem: waar laten we hem dan? Want sinds de vorige kerstboom is de kamer zodanig veranderd door de bouw van een kast, dat de plek waar voorheen de boom stond niet meer vrij is. Dus dat werd schuiven met meubels terwijl Schatje hoofdpijn had en eigenlijk even wou gaan liggen en ik alsnog zin kreeg de boom het huis uit te gooien.

Maar goed, hij staat. De huiskamer heeft een nieuwe look gekregen en het is ons gelukt om onder het budget te blijven. Nu nog energie verzamelen voor de volgende ronde: het versieren van de boom. Eerst maar even de kerstcd's opsnorren........

Herkenbaar? Of maken jullie nooit ruzie over de aanschaf van een boom? En ook geen ruzie over waar de kerstballen zijn gebleven?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...