maandag 8 oktober 2012

Waar blijft het Nationaal Ontwoekerinstituut?

Gisteren raakten Schatje en ik aan de praat over onze ontwoekeravonturen van deze zomer. Het heeft grote indruk op ons gemaakt. Wat me het meest heeft geraakt is dat het als 'onwetende consument' heel moeilijk is om betrouwbare informatie te vinden over dit onderwerp. Er zijn wel instanties en adviseurs die zich met ontwoekeren bezighouden maar dit kost geld. En of het betrouwbare instanties en adviseurs zijn, dat is voor ons 'onbenullen' moeilijk in te schatten.

Je kunt wel iets doen. Je kunt bijvoorbeeld controleren of je adviseur niet op een zwarte lijst voorkomt. De autoriteit Financiële markten publiceert daar een lijst van op zijn website. Maar niet op een zwarte lijst voorkomen hoeft niet hetzelfde te zijn als 'goed zijn in ontwoekeren'. Dus je zoekt als consument, zet voorzichtige stappen en je hoopt maar dat het goed gaat.

'Waarom bemoeit een instantie als het Nibud zich hier niet mee' vroeg ik aan Schatje. Net als dat je bijvoorbeeld via Vereniging Eigen Huis iemand kunt inschakelen voor een aankoopkeuring of een taxatie van je huis, zou het toch mogelijk moeten zijn om bij het Nibud een ontwoekerpakket te bestellen, met tips en adviezen. Nu is natuurlijk elke situatie anders, dus zou het ook fijn als het Nibud door verwijst naar ontwoekerspecialisten die aan bepaalde criteria voldoen (zoals integriteit, doorzichtigheid en andere zaken die het Nibud vast beter kan bedenken).

Of wat denken jullie van een Nationaal Ontwoekerinstituut? Een overheidsinstantie die werkt als een soort A.N.W.B. en 1e hulp verleent bij  vastgelopen woekerpolissen. Waar zijn de integere ontwoekerspecialisten die dit op zich willen nemen? Loop ik nu mijn tijd ver vooruit of zit dit allang ergens in de pijplijn?

Omdat niet geschoten altijd mis is, stuurde ik vanmorgen een mail naar het Nibud hierover. Ik ben benieuwd of ik een reactie krijg. Wat denk jij?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...