zondag 28 oktober 2012

Vakantie, weekmenu en geld

Teruggekomen van vakantie hebben we nog wat voorraden over. Een witte kool, een rode kool, wat bieten. Dus dat wordt:
Oma kookt ook nog een keer en dan is de week al weer voorbij.

De afgelopen week waren we in Normandië, in de Calvados. Het weer was bizar: regen, sneeuw, hagel, knallende zon en storm, alle weertypen in één week. Het huis was wat minder, wel groot en mooi om te zien maar niet echt comfortabel en we hebben meerdere malen contact gehad met de Nederlandse eigenaren vanwege een lekkende WC en een verwarmingsketel die kuren vertoonde waardoor het in de ene helft van het huis niet warm werd en de andere helft te warm. 's Avonds bleef de verwarming ook loeien, ook al draaiden we de thermostaat uit en de radiatoren dicht. Allemaal niet heel verschrikkelijk maar alles bij elkaar voldoende om niet naar dit huis terug te keren in de toekomst. Maar wel naar de streek! Wat een pracht. Eerder waren we in de omgeving van Dieppe, nu zaten we tussen Caen en Rouen in en dit vond ik nóg mooier. Alles klopte: veel te zien en te doen, prachtige kastelen, mooie stranden, leuke havenstadjes. En niet leuk, maar wel indrukwekkend: de D-Day stranden.

Ook tijdens vakanties worden de uitgaven bijgehouden. We deden het goed maar veroorloofden ons dit keer wat luxe: ik kocht een kekke muts, Zoon kreeg een mooie schooltas en Schatje kocht een fles Calvados. Aan boodschappen gaven we vanzelfsprekend iets meer uit dan normaal: lekkere niet te versmaden taartjes die gekocht moesten worden en de overheerlijke kazen. Nu gaan we weer over tot de orde van de dag. Omdat ik uit mijn spijkerbroek was gescheurd, vermoedde ik al dat het oordeel van de weegschaal genadeloos was. Ter verdediging kan ik zeggen dat de broek 6 jaar oud was en geheel versleten tussen de dijen, waardoor tijdens het in de auto stappen een beschamende scheur ontstond. Maar alleen aan de ouderdom van de broek kan het niet gelegen hebben, ik denk zomaar dat ik dat 3e taartje niet had moeten nemen.

Zojuist werkte ik de administratie bij en bekeek de maand vooruit. De 23e stroomt hier het geld binnen dus onze maand loopt van de 23e tot en met de 22e. Ik schoof alvast €500 naar de spaarrekening en hoop volgende maand zo weer op een buffer van €10.000 uit te komen. De buffer was gezakt door de noodzakelijke maar ongeplande vervanging van mijn elektrische fiets.

Binnenkort krijgt Schatje nog zijn 13e maand en dan kunnen we eind van het jaar gaan kijken welke reserveringsrekeningen moeten worden aangevuld (kleine buffer, kledingrekening) tot een bedrag waarmee we het hele jaar vooruit kunnen. Dan kunnen we daarna weer verder gaan met aflossen, waarbij het uitgangspunt is dat we de grote buffer met ongeveer € 100 per maand spekken en maandelijks een bedrag van ca. €300 tot €350 gebruiken om de hypotheek af te lossen.

Tot slot een mededeling van huishoudelijke aard: bij terugkomst zat mijn mailbox behoorlijk vol. Niet alleen met reacties op eerder geschreven stukjes, maar ook met persoonlijke mail van lezers. Ik kan niet alles in één keer beantwoorden, dus heb wat geduld.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...