dinsdag 16 oktober 2012

Minder uitgeven aan boodschappen

Vorige maand schreef ik dat ik het boodschappenbudget zou verlagen. Door wat onverwachte kosten en wat budgetoverschrijdingen vond ik dat dit nodig was. Dus hoewel ik er een hard hoofd in had, verlaagde ik ons weekbudget naar € 90. Het oude budget was €100 maar daar zijn we dit jaar stelselmatig overheen gegaan, zodat we op een weekgemiddelde van € 110 zaten.

Waarom gaven we te veel geld uit? Het was vooral te wijten aan een gebrek aan energie bij mij. Hierdoor werd afgesproken dat Oma tijdelijk het koken op zich zou nemen. Schatje deed de boodschappen en die gaven we mee aan Oma. Maar Oma is niet echt thuis in vegetarisch koken dus werd er meer vlees en vis gegeten. En dat is in de biologische variant prijzig! Ook werden veel producten gekocht (chocopasta, jam en andere beleg, brood, toetjes) in plaats van zelf gemaakt en dat tikt aan. Zeker als alles biologisch is.

€ 20 verschil per week dus, is dat te doen? We zijn nu 3 weken verder sinds start project 'verlaag het boodschappengeld' en ja dat is te doen. Ik deed zelfs een grote bestelling biologisch kattenvoer via internet (waarbij ik het bedrag uitspreid over 2,5 maand, want zo lang gaan we  er mee doen). Tot nu toe zitten we op een gemiddelde van € 87 per week.

Hoe deed ik dit? Ik liet er wel wat voor staan en moest er soms iets extra voor doen:
  • Geen loeidure maar overheerlijke biologische thee meer, dat koop ik voortaan wel voor feestmomenten. 
  • Minder vlees. 
  • Meer beleg zelf gemaakt. 
  • Vaker brood gebakken. 
  • In het weekend lekkere dingen zelf gebakken.
  • Alle tussendoortjes voor op school zelf gemaakt (muffins).
Nou maakte ik al veel zelf, maar meestal gebeurde dat zo wanneer het uitkwam. Nu was echt het uitgangspunt: niets kopen wat ik zelf kan maken. En dat werkt dus voor mij. Wat ook scheelt, is dat ik nu meestal zelf de boodschappen doe. Niet dat Schatje met geld smeet maar het is makkelijker plannen met geld als je zelf ook echt de boodschappen doet. Dus ik ben tevreden. Nu nog dit tot eind 2012 volhouden om het overschreden budget weer recht te trekken.

Denk jij ook wel eens na over het verlagen van je boodschappenbudget? Ben je bereid daarvoor dingen te laten staan, zoals vlees of alcohol? 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...