woensdag 3 oktober 2012

Energie en consuminderen

Nu ik over iets meer energie beschik, gaat consuminderen veel makkelijker. Ik stap nu makkelijk op de fiets om ergens een aanbieding te halen. Ik bak sneller 'even' koekjes of maak zelf broodbeleg. Alles gaat makkelijker, van groot naar klein.

Eerder deze week schreef ik dat 'de consuminderaar' niet bestaat en dat consuminderen er voor mij op neerkomt dat ik elke dag weer dezelfde keuzes maak. Vandaag wil ik het hebben over welke voorwaarden aan consuminderen vooraf gaan. Het is namelijk niet alleen wilskracht of bereidheid. Het is vooral een kwestie van energie, afscheid nemen van de vanzelfsprekendheid van gemak en geduld. Want:
  • je moet het oké vinden dat het in de winter zomaar 24 uur duurt dat je was droog is als je afscheid nam van je droogtrommel
  • je moet bereid zijn elk jaar weer je verzekeringen onder de loep te nemen
  • zelf je brood en beleg maken vergt planning en vooruit denken
  • vaker de auto laten staan betekent meer fietsen, ook als het regent
en zo kan ik nog wel even door gaan. Voor je nu denkt dat dit een stukje wordt over de negatieve gevolgen van consuminderen, dat is het niet. Ik vind consuminderen juist alles behalve negatief. Je buigt veel situaties op een positieve manier om: je manier van denken, de hoogte van je spaarrekening, je neemt afscheid van je schulden en het eeuwige rood staan, je leert met minder tevreden te zijn omdat veel koop-impulsen verdwijnen en het is een mooie stimulans voor je creativiteit.

Maar het kost wel tijd. Soms veel tijd, afhankelijk van de keuzes die je maakt. En tijd is wat veel mensen niet hebben, zeggen ze. En het kost ook energie, vanwege de inspanning die je soms moet doen omdat je kiest voor vers en niet voor voorgesneden, omdat je kiest voor zelf maken in plaats van een kruidenpakje.... En energie is nu net ook datgene waarover veel mensen niet beschikken, zeggen ze.

Dan komt het toch weer neer op een keuze. Kies jij voor door blijven rennen en 's avonds volledig uitgeblust op de bank voor de tv hangen? Of kies je ervoor je tempo iets te vertragen? Je hoeft geen vijf tijdschriftabonnementen te nemen, als je de helft van de tijd er geen tijd voor hebt om ze te lezen. Je hoeft niet op het laatste moment veel te dure feestdagencadeaus te kopen, en zeker niet via internet, want geheid dat je veel meer uitgeeft dan je van plan was. Je hoeft niet elk seizoen de stad in te gaan en de nieuwste gadgets en kleding te kopen. Is winkelen je hobby? Moet je eens zien hoeveel tijd je over houdt, en geld als je bent afgekickt.

Consuminderen kost tijd en energie. Tegelijkertijd levert het een prettig soort vertraging op. Minder mee rennen met de eisen van een veel te snelle en ziekmakende samenleving zorgt voor een afstand. Even afstand nemen van alle eisen, die anderen aan je stellen, die jij aan jezelf stelt. Kijk dan wat je belangrijk vindt, maak keuzes en leef daarnaar. En laat je niet meer gek maken door  de snelheid waar anderen mee leven.

Zo ga ik nu jam maken en later vanmiddag met Zoon en een vriendje pindakaas. Zo leren we hoe we dat maken (ik maakte nog niet eerder pindakaas!), genieten meer van het eindresultaat en doen er ook zuiniger mee, omdat we er onze tijd en energie in hebben gestopt.

ps
op Echt eten, puur koken: havermoutmuffins met stukjes walnoot
op Wel en Wee: Wennen 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...