maandag 1 oktober 2012

de consuminderaar bestaat niet

De afgelopen maand ben ik een paar keer benaderd door mensen die 'iets' willen doen met consuminderaars. Meestal is dan de vraag of ik bereid ben in een interview te vertellen over onze financiële huishouding. Omdat dan het uitgangspunt is, dat ik dat interview doe onder mijn eigen naam en niet als Spaarcentje, zeg ik altijd nee. Als Spaarcentje heb ik veel te vertellen en doe dat zo openhartig mogelijk. Maar ik doe dat niet voor niets anoniem.

Gisteren kreeg ik weer een verzoek. Ditmaal van een fotografiestudent die mensen zoekt 'die het leuk vinden om te laten zien op welke manier ze aan het consuminderen zijn'. Ze schrijft ook dat ze benieuwd is 'of een huis van ' consuminderaars' er anders uit ziet dan huizen van 'consumeerders'

Oei. Deze dame fotografeert en het zou zomaar kunnen dat consuminderaars als rariteit worden weg gezet. Misschien interpreteer ik dit wel helemaal verkeerd maar huizen van consuminderaars fotograferen lijkt mij net zo weinig zinvol als huizen van mensen met rode haren fotograferen of mensen met één been. Niet dat iets per sé zinvol moet zijn, zeker niet in de kunst.

Na 2 jaar schrijven over consuminderen en reacties van lezers te krijgen en te lezen bij collega-bloggers kan ik maar tot één conclusie komen: we verschillen enorm van elkaar. Dé consuminderaar bestaat helemaal niet. Net als dat dé reden om te consuminderen niet bestaat. Iedereen doet het op zijn eigen manier en om eigen redenen. En die redenen variëren van uit de schulden willen komen, leven met een kleiner budget dan voorheen, proberen uit te komen met 2 hypotheken omdat je oude huis niet wordt verkocht, je hypotheek versneld aflossen of om een mooie droom te verwezenlijken.

En waar de een de koelkast de deur uit doet en zijn tanden poetst met baking soda, zal de ander een moestuin beginnen of de auto de deur uit doen. De uitvoering van het consuminderen is net zo divers als er mensen zijn.

Wat volgens mij consuminderaars bindt, is de rekensom 1 + 1 = 3. Meer uit minder halen. Het geld niet ondoordacht uitgeven. En dat is niet vast te leggen op een foto lijkt mij.  Ziet een consuminderhuis er anders uit? Moet het vrekkendom er van afdruipen? Ook mensen in een kapitale villa kunnen consuminderen. En zelf heb ik ook gewoon een flatscreen TV en geen oude zwart-wit bak uit het jaar nul. Kun je een consuminderhuis vastleggen op een foto? Wat vinden jullie?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...