maandag 10 september 2012

Zweven

Net als heel veel anderen, zweef ik nog steeds. Met andere woorden, nog maar 48 uur te gaan en ik weet niet op wie ik moet gaan stemmen. Mijn principes en overtuigingen zijn duidelijk, alleen het lukt me niet goed te achterhalen wat nu de principes en overtuigingen van de politici zijn. De debatten zeggen me niets, anders dan dat de één mediagenieker is dan de ander. Beter een ander kunnen overtroeven in een debat, maakt ook niet dat je meteen geschikt bent om te regeren. Het zegt alleen maar dat je dus goed bent in het voeren van een debat.

Dan maar weer eens de stemwijzer en het kieskompas ingevuld en de uitkomst verbaast me niet, maar ik kan er maar moeilijk mee leven. Ik heb blijkbaar de keuze uit Thieme en Roemer. Maar van de één staat me de naam van de partij niet aan (het woord dieren impliceert uitsluiting van andere aandachtsgebieden) en van de andere partij staan me de populistische neigingen niet aan. Tja.

Daarbij komt dat de sites die helpen met kiezen, schijnbaar niet altijd een goed beeld geven. Door de keuze van vragen, duwen de samenstellers van de site je blijkbaar een bepaalde richting op. Het is goed mogelijk dat bepaalde onderwerpen niet aan het licht komen omdat er geen vraag over wordt gesteld, terwijl het wel een item is voor een partij. Dit bedenk ik niet uit mezelf, maar stond laatst in  de krant.

Dan maar eens de partijprogramma's gelezen van een aantal partijen. Dat valt nog niet mee. Ik ben het met veel eens, maar als ik een ander partijprogramma lees, ben ik het ook met veel eens. Omdat ik de programma's lees van die partijen waarmee ik enige verwantschap voel. Ja, zo kom ik er niet. Dan maar eens geprobeerd de programma's van VVD en CDA te lezen. Ik moet ze niet, maar misschien word me dan duidelijker waarom ik ze niet moet.

Afijn, mijn hoofd zit vol met feiten en weetjes maar ik ben nog niets opgeschoten. Ga ik voor een strategische stem? Misschien moet ik dan PvdA kiezen, en zo meehelpen aan een linkse meerderheid. Ga ik voor een stem die uitdrukt waar ik voor sta? Dan kies ik voor de PvdD maar ontkom ik niet aan het gevoel dat ik stem op een partij die nooit voldoende macht zal krijgen.

Pfff, ik zweef en het schiet niet op met het kiezen. Ik lees dagelijks de krant, ik neem de moeite om me erin te verdiepen, ik ben iemand die best nadenkt over het leven, over idealen, over de toekomst van het land, groen leven, dierenwelzijn, zorg voor anderen en de staat waar we in verkeren en toch heb ik geen flauw idee.

Ook geen flauw idee? Vertel me waarom!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...