vrijdag 28 september 2012

Zo maar wat over jam en beleg....

Vanmorgen ging ik de tandarts. Gelukkig had ik niets. Dat scheel veel gefrut in mijn mond en vooral ook in de kosten, aangezien ik geen tandartsverzekering heb. Dat ik zelf de kosten betaal, is voor mij zeker een motivatie goed te poetsen en braaf te flossen.

Geen loopje dus vandaag, maar een fietstocht naar de tandarts. Daarmee heb ik ook weer beweging gehad. Ik hoop vandaag de groentetas te zien verschijnen zodat ik het weekmenu kan bedenken. Verder wil ik jam maken. Ik kocht vorige weekend een enorme zak appelen en peren bij een boer en daar wil ik jam van maken. De week ervoor maakte ik ook al jam van appelen uit de tuin van Schoonouders. Die was heel geslaagd. Met de jam die ik vandaag ga maken, hebben we dan de komende maanden zeker voldoende jam en hoeven we dat niet meer te kopen.

Jam maken is niet moeilijk en goedkoop. Vooral als je zelf fruit kunt plukken bij jou in de buurt of in de tuin of goedkoop fruit kunt kopen bij de boer, in een stalletje langs de weg, dan is het goedkoper dan kopen. Ik maakte eerder kruisbessen-appeljam en vrij vaak rabarberjam, de laatste soms in een variant met aardbeien er door. Een ander voordeel van zelf jam maken is dat je kunt spelen met smaken. Zo deed ik door de appeljam van vorige week ook wat gele frambozen en 1 banaan. Echt een heerlijke combinatie.

Zelf maak ik jam met weinig suiker, en ik bind de jam met marmello, dat is een geleipoeder. De verhouding die ik dan gebruik is op 1 kilo fruit 1 zakje geleipoeder (ca. 30 gram). Jam gemaakt met geleipoeder is minder lang houdbaar, maar toch zeker wel een half jaar, mits bewaard in de koelkast. Na opening van de pot, natuurlijk niet meer zo lang. Hooguit 2 weken.

Als je jam met geleisuiker maakt, is de verhouding: 1 kilo fruit op 1 kilo geleisuiker. Geleisuiker heeft niet alleen een bindende werking, maar ook een conserverende werking. Jam gemaakt met geleisuiker is zeker een jaar houdbaar.

Om jam goed te houden, is het belangrijk dat je met schone potten en deksels werkt en dat het fruit niet overrijp is. Na het overgieten van de jam in potten doe je meteen de deksel erop en zet je de pot onderste boven. Zo wordt de overtollige lucht eruit geduwd en blijft de jam langer houdbaar. Wat ik daarna doe  als ik suiker-arme jam heb gemaakt, is de jampotten 10 minuten in kokend water zetten, voor nog meer houdbaarheid.  Als jij jam met een normale hoeveelheid suiker maakt, is dat niet echt nodig want suiker heeft een conserverende werking.


Natuurlijk kun je niet alleen zelf jam maken. Denk ook eens aan:
ps: Vandaag op wel en wee een jubelverhaal over de herfst.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...