zaterdag 15 september 2012

Overzicht, cash geld en impulsen.

Toen ik  - nu alweer een paar jaar geleden - gedwongen werd om zuiniger te leven, nam ik een aantal maatregelen. Allereerst zorgde ik voor het inzichtelijk maken van de uitgaven en inkomsten. Ik schrijf overigens wel in de ik-vorm, maar ik heb het over de BV Spaarcentje & Schatje. Waarbij Schatje het merendeel van het geld inbrengt en ik in mijn oneindige wijsheid zorg dat we meer met minder kunnen. Hoewel we meestal samen de beslissingen nemen over grote aankopen, ben ik meer de drijvende kracht achter de financiële organisatie. Je kunt mij midden in de nacht wakker maken en vragen wat de vaste lasten zijn en ik lepel zo het hele riedeltje voor je op.

Maar dit geheel terzijde. Terug naar het overzicht. Overzicht kreeg ik door alles netjes te noteren in excel, maar dat kan natuurlijk ook in een schrift. Overzicht kreeg ik echter ook door voortaan alle boodschappen en huishoudelijke uitgaven cash te doen. Niets duidelijker dan een portemonnee waar minder geld in zit, dan er dagen in de week zijn. Zien hoeveel ik nog heb, doet me zuiniger met geld om te gaan. Want als ik te veel wil kopen, heb ik te weinig bij me.

Ik heb een vast weekbudget en pin dat één keer in de week. Na die week, mieter ik het restant in een pot. Die pot is voor onverwachte uitgaven, aanbiedingen of een terrasje. Of ter aanvulling als een week meer dagen kent dan de inhoud van mijn portemonnee en we toch iets te eten willen hebben.

Uitkomen met een vast budget werkt prima als manier om grip op je uitgaven te krijgen. En dit met cash geld doen, werkt motiverend. Doordat ik de afgelopen maanden te beroerd, ziek en slap was om regelmatig te pinnen, stopte ik met het één keer in de week geld opnemen. Schatje pinde de boodschappen en pinde wat extra voor zakgeld en zo. Niet dat we nu in één klap het overzicht kwijt raakten - ik hou immers een kasboek bij - maar geld maakt nu eenmaal meer indruk als het door mijn vingers glipt, in plaats van abstract cijfers intikken in een kastje en dan mogen de boodschappen ineens mee naar huis zonder dat je geld gezien hebt.

Nou zijn er mensen die menen dat contant geld juist leidt tot meer geld uitgeven. Je pint € 100 in de veronderstelling dat je daar even zoet mee bent en 's avonds is  'ineens' alles verdwenen en weet jij niet meer wat je er mee deed. Dat hoor ik tenminste vaak als argument. Maar het probleem zit dan niet in het cash geld, maar in het ingaan op impulsen. Als je geld uitgeeft, omdat het toevallig in je portemonnee zit, zou het ook zomaar kunnen dat je geld uitgeeft met een pinpas, omdat er toch nog wel geld op je rekening staat.

Controle krijg je door na te denken wat je met het gepinde geld gaat doen. Als ik geld pin, dan weet ik hoeveel daarvan bestemd is voor boodschappen in de gewone super, voor de boodschappen in de biologische winkel, de glazenwasser of zakgeld. Als ik in plaats daarvan ineens dat geld gebruik om iets te kopen in de H.ema, ja, dan klopt het niet meer. En zeker weten dat dat juist een impuls aankoop is.

Naast het krijgen van overzicht en het werken met cash geld, is het belangrijk dat je leert impulsen te onderdrukken. Dat ging bij mij het beste via de weg van 'gecontroleerde uitspattingen'. Dus niet in één klap jezelf alles ontzeggen, maar jezelf belonen na goed gedrag. Zo spaar ik regelmatig van mijn eigen zakgeld voor volslagen 'nutteloze' dingen (boeken, terrasje zitten, ijsje kopen) die mij evengoed zeer gelukkig maken. En doordat ik dat af en toe doe, weet ik de rest van de tijd de impulsen aardig te onderdrukken.

Wat is jouw tactiek om grip op je financiën te krijgen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...