dinsdag 18 september 2012

Op safari

Schatje kreeg dit jaar van zijn werkgever met Kerstmis een tinteling cadeau. Dat is een boekje met keuzes voor activiteiten. Je krijgt dus een belevenis cadeau. De keuzemogelijkheden variëren van toegang tot dierentuinen en abonnementen op een tijdschrift of een krant, tot saunabezoek, restaurantbezoek, een rondvaart.....

Schatje koos voor gratis toegang tot safaripark De Beekse Bergen voor 2 personen, in de veronderstelling dat hij daar met Zoon naar toe zou kunnen gaan. Niemand van ons - zeker ik niet - verwachtte dat ik mee zou kunnen gaan. Maar ik ging dus wel mee! Omdat de juffen en meesters gisteren een studiedag hadden, kreeg Zoon vrij van school. We vertrokken daarom zondag richting Schoonouders en reden maandagochtend door naar Hilvarenbeek.

Wat volgde was dus voor mij het eerste uitje naar een dierenpark in 5 jaar tijd. Je kunt het park op verschillende manieren bezoeken, per auto, per boot, bus of lopend. Na een rondje per auto vond ik dat ik ook wel de boel lopend kon verkennen en dus deden we de rest wandelend! Naast het feit dat ik het een leuk park vond, genoot ik vooral van het idee dát ik daar liep. Ik! Zomaar meedoen met een gezinsuitje waarbij je flink moet wandelen!  Ik schoot er een paar keer vol van.

Omdat we al 2 kaartjes hadden, hoefden we nog maar één kaartje te kopen. Dat was € 21. Verder gaven we wat uit aan een chocomel voor mij, een cornetto voor Zoon en een zak friet voor Schatje. Dat was het. We hadden we een zak met broodjes, water en thee bij ons. Dus voor iets onder de € 30 hadden we voor 3 personen een dagvullend uitje. De benzine reken ik niet echt mee want we wilden toch al bij schoonouders langs en die wonen zo'n beetje op 3/4 kwart van de te rijden route.

Vroeger waren bij ons uitjes impulsmomenten waarbij de rekening werd geplunderd, tegenwoordig bekostigen we uitjes van geld dat overbleef. De € 30 voor gisteren had ik bij elkaar gesprokkeld afgelopen maand, doordat we minder dan normaal aan boodschappen uitgaven. Dus genoten we omdat we op iets anders wisten te bezuinigen de afgelopen maand (lang leve de moestuin!).

Consuminderen is voor mij meer uit minder halen. Niet alle leuke dingen die geld kosten allemaal schrappen, maar zorgvuldig kijken wat we willen doen met het beschikbare geld.  Kleine dagelijkse meevallers (lees: wat overblijft van het boodschappenbudget) worden bij ons in een potje gestopt en daar betalen we uitjes van. Natuurlijk hadden we gisteren het uitje nog goedkoper kunnen maken door in het park zelf niets uit te geven. Maar het gaat niet om zo min mogelijk uitgeven, het gaat mij om niet meer achteloos uitgeven. Die chocomel op een terras, daar geniet ik enorm van. Maar ik genoot natuurlijk het meest van het feit dat ik daar überhaupt kon zijn.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...