maandag 24 september 2012

Geld

Alles is liefde klinkt heel fijn, maar eigenlijk komt 'alles is geld' dichter bij de waarheid. Geld raakt alle aspecten van het leven en ook al doe ik mijn best om me minder op materiële zaken te richten, toch raakt de impact van grote uitgaven me best diep.

Nu ik dan een nieuwe elektrische fiets heb (rib uit mijn lijf) heb en weer mobiel ben, merk ik ook hoe zeer de onzekerheid over het wel of niet vervangen van de oude fiets en dus wel of niet veel geld moeten uitgeven, me heeft geraakt. Uiteindelijk betaalde ik €1600 voor een nieuwe e-bike, waarbij ik in overweging nam dat ik koos voor de fiets die het prettigst rijdt, ook als de accu uit staat. Bij oudere e-bikes is het vaak een enorme inspanning om zonder accu te fietsen. De nieuwere modellen zijn lichter en geven minder weerstand met de accu uit. Voor mij belangrijk, want zo kan ik tijdens het fietsen af en toe de accu uitzetten en werken aan mijn spieropbouw.

Die € 1600 was op geen enkele manier begroot en is dus gewoon de pech waarvoor we onze buffer hebben. De komende tijd is er minder mogelijkheid voor ons om de buffer weer op het gewenste niveau te krijgen. Ik ben door het te besteden bedrag van mijn aanvullende zorgverzekering heen en zal met ingang van volgende week het wekelijkse bezoek aan de fysiotherapeut zelf moeten betalen.

Vorig jaar besloot ik een gok te nemen. Ik stapte over van mijn dure zorgverzekeraar waarvan ik onbeperkt de fysio mocht bezoeken (tegen forse betaling voor een aanvullende verzekering) naar een goedkopere verzekeraar waar ik me verzekerde voor een bedrag van € 1000 aan paramedische zorg. Sommige kosten kun je namelijk zien aankomen. Mijn toenmalige behandeling bestond onder meer uit een bezoek aan een fysiotherapeut eens per drie weken. Ik heb dus netjes uitgerekend of ik het daarmee zou redden. Die berekening klopte prima, alleen kwam er onverwacht een schouderblessure tussen waarvoor ik sinds maart wekelijks word behandeld. Ik heb met het omzetten van de verzekering dus een gok genomen en helaas verkeerd gegokt. Aan de andere kant: het geld dat ik uitspaarde komt ongeveer overeen met wat ik nu de komende maanden aan de fysio moet gaan uitgeven, dus zo erg is het nu ook weer niet

Soms lijkt het alsof alles uit een rekensom bestaat. Bovengenoemde kosten, maar ook zeker de BTW stijging, de te verwachten kosten van de forenzen taks, de extra kosten van het eigen risico en zo kan ik er nog wel een paar bedenken, maken dat ik toch weer erg gemotiveerd naar onze begroting kijk en zoek naar ruimte.

Uitgangspunt om de begroting in orde te krijgen is ons spaar- en aflosbedrag per maand. Door de verwachte kostenstijgingen, komt dit bedrag in de knel en dat voelt niet goed. Ik zou er voor kunnen kiezen om minder te sparen of af te lossen, maar liever zoek ik elders de ruimte.

Voor mij is het telkens weer een sport om ruimte te zien in uitgaven die we altijd al deden. Is de uitgave an sich echt nodig? En zo ja, kan het goedkoper? Zo kozen we er dit jaar voor om de T.aptoe van Zoon waar hij nu te oud voor is, niet te vervangen voor de National Geographic Junior. Hij is al wnf ranger en daar leert hij voldoende over de planeet en de natuur. Door nu geen abonnement te nemen, besparen we ca. € 35

Een tweede concrete stap was het opzeggen van de A.NWB en ons aanmelden bij R.oute Mobiel. Dat scheelt ons € 36 per jaar. Niet heel veel geld, maar een paar van dit soort besparingen kunnen wel zorgen voor meer ruimte.


Naast de pechhulp, gaan we ook iets inleveren op de boodschappen. Ons budget van €100 per week voor 3 personen en 2 katten wordt weer verlaagd naar € 90. Voor jullie allemaal gaan gillen dat dit nog heel ruim is: dat is het niet, want we kopen vrijwel alles biologisch tot en met het kattenvoer aan toe. Concreet zal dat betekenen: meer vegetarisch eten, meer zelf brood bakken, zelf jam of ander beleg maken. Gelukkig beschik ik over iets meer energie, dus dat moet wel gaan lukken. Met koffiedrinken ben ik trouwens gestopt en dat scheelt toch al snel een pak koffie per maand. Verlaging van het weekbudget levert op jaarbasis een besparing van €520 op.

Dus door even na te denken, 'verdien' ik een kleine € 600. Daarmee hebben we de stijging van het eigen risico in de zorg al weer bijna terugverdiend.

Een volgende stap is de verzekeringen elders onderbrengen. Die zijn nu nog ondergebracht bij de verzekeringsadviseur met wie we inmiddels niet meer door één deur kunnen. Dus ik ga vanmiddag eens zoeken via independer hoeveel we hierop kunnen besparen.

Andere voor de hand liggende acties deden we eerder al. Wij deden de tv-gids de deur uit, stapten over naar een andere mobiele aanbieder en een andere energieleverancier, hebben de doorlopende reisverzekering opgezegd, houden de meterstanden bij en staan maximaal 5 minuten onder de douche, doen aan combikoken met de deksels op de pannen, werken met een weekmenu, maken ons eigen wasmiddel en deden zo inmiddels honderdenéén grotere en kleinere besparingen.

Ben jij ook al druk bezig met besparingsacties om de tegenvallers op te vangen?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...