vrijdag 21 september 2012

Financiële tegenvaller

Vorige week noemde ik al de pech met mijn elektrische fiets. De accu deed het niet meer en ik bracht de fiets weg. Ik verwachtte dat de accu op zou zijn en zette me schrap. Terecht naar bleek, maar niet omdat de accu kapot is.

De accu doet het, de oplader is correct, de bedrading is oké. Wat blijft er dan nog over? De controlebox. Dat schijnt een minicomputertje te zijn die zorgt dat de fiets doet wat hij moet doen (niet dat ik er verstand van heb, ik praat nu gewoon de fietsenmaker na). Waarschijnlijk is de controlebox kapot. Denkt hij. Zeker weten doet hij dat niet. Omdat elk merk een eigen controlebox heeft, kan hij niet even die van een ander zomaar op mijn Schwinn fiets uitproberen. Hij moet een nieuwe controlebox bestellen. Blijkt het probleem na vervanging van de controlebox niet hierdoor te worden veroorzaakt, dan kan hij die controlebox niet meer retour sturen.

Met andere woorden: ik ben € 250 kwijt voor een reparatie waarvan de fietsenmaker zelf zegt niet te weten of het lukt. Ik neem dus een risico. Daarom belde hij me op om te overleggen. Tja, wat is wijsheid. Als ik ja zeg, kan het zijn dat ik €250 weggooi en dan alsnog een andere elektrische fiets moet kopen. Zeg ik nee, dan heb ik niets. In ieder geval, geen werkende fiets.

Een andere overweging is of ik wel € 250 in een fiets wil investeren, waarvan de accu het vandaag of morgen waarschijnlijk zal gaan begeven. Dat voelt niet goed. Ik belde de fietsenmaker terug en vroeg wat hij aan 2e hands elektrische fietsen heeft staan. De prijzen variëren van € 700 tot 1600. De uitgave is onvermijdelijk, aangezien ik ondersteuning nodig heb bij het trappen. Ik vroeg hem of wij iets konden regelen. Met andere woorden: ik ruil mijn kapotte fiets in en koop een ander met korting. Hij was wel bereid mij tegemoet te komen en morgen gaan we praten.

Hij loopt ook een risico. Als hij mij korting geeft op een andere fiets en mijn oude fiets niet meer op te knappen is, verliest hij € 250. In het andere geval, kan hij de fiets in geval van wel opknappen, met een nieuwe accu erin zo weer voor €800 verkopen.

We zien wel. Eerst maar eens praten morgen. Ik ben er chagrijnig van. Ik zit al een week zonder fiets en heb deze week flinke einden moeten lopen om bijvoorbeeld naar de fysiotherapeut te gaan. Daarmee ben ik behoorlijk over grenzen gegaan. Het geld zelf is ook een domper. Ik maak deze herfst en winter veel kosten bij de fysiotherapeut, wegens een eigenwijze schouder die maakt dat ik mijn rechterarm niet goed kan bewegen. Sinds half februari ga ik wekelijks voor behandeling. Nu is mijn vergoeding voor paramedische hulp op. Dat betekent de komende maanden een extra kostenpost van ongeveer € 160 per maand.

Soms zit het mee en soms zit het tegen.

ps Vandaag op Wel en Wee: beter worden is niet altijd alleen maar leuk, maar vooral hard werken en bereid zijn om te veranderen. Maar ja, hoe doe ik dat?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...