zaterdag 1 september 2012

Even op herhaling

Nu de zomervakantie ten einde is, maak ik de balans op van de afgelopen weken op financieel gebied. Hoewel we het budget tijdens de vakantie in Frankrijk niet overschreden, hebben we dat goede gedrag ruimschoots te niet gedaan door ons erna te gedragen alsof we de jackpot hadden gewonnen. Sommige uitgaven waren onontkoombaar, andere waren luxe:

nieuwe glazen voor reservebril: € 180
uit eten met elkaar : €100
terugbetalen zorgkosten aan zorgverzekeraar: € 170
nota financieel adviseur: € 250
installatie oven (2 dagen werk en materiaal, excl. de oven zelf): € 371

Hoppa, meer dan € 1000 aan extra uitgaven in 2 weken tijd, alsof het niets is. Nu was het uit eten gaan natuurlijk een pure luxe, die we ons veroorloofden om te vieren dat het zo goed gaat met mij. En een uitje met zijn 2tjes was gezien de omstandigheden sinds-ik-weet-niet-hoe-lang niet meer voor gekomen. Maar dát we gingen, had zeker ook te maken met het gevoel dat het geld toch al uit onze handen stroomde alsof het niets was.

Ook de nieuwe glazen voor een reservebril vallen onder luxe uitgaven. Ik vind het heel prettig om 2 brillen te hebben. Is de één kwijt, dan heb ik de altijd de ander nog. En dat is een situatie die hier dagelijks voorkomt. Ik kocht 2 maanden geleden een andere bril. Dat doe ik elke 2 jaar (met het spaarplan van H.ans Anders), om en om koop ik een gewone bril en een zonnebril. Dit jaar waren mijn ogen iets achteruit gegaan en moest ik glazen op andere sterkte. Mijn oude bril voldeed daarmee niet meer en dat vond ik onhandig.

Nu gaan we dan weer over tot de orde van de dag waarbij we weer extra goed op de uitgaven letten. Het plan is om dit najaar uit te zoeken wat er verder nog te reorganiseren valt op financieel gebied. We pakten de  boodschappen aan, de energie-uitgaven, abonnementen en de hypotheek. Nu wordt het tijd voor de verzekeringen. Ik ga me daar de komende tijd eens in verdiepen. Daarnaast ga ik op herhaling bij mezelf. Mijn eigen tips weer consequenter toepassen, zodat de wat lakse houding van de laatste tijd verdwijnt. En eten uit de tuin. Dat scheelt ook veel. Dus eten we de komende week wortelen en courgette. En courgette en wortelen. In alle soorten en maten, met variatie door ze telkens anders klaar te maken. Tot het onze neus uitkomt.

En jij? Kom jij ook wel eens op een glijdende schaal terecht waarbij je merkt dat het geld zo tussen je vingers door glipt?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...