vrijdag 14 september 2012

Consuminderen en onverwachte uitgaven

Deze maand heb ik de broekriem weer aangetrokken. We hadden veel onverwachte uitgaven die een aanslag betekenden op de spaarrekening. Dus ging ik weer enthousiast aan de slag met zo zuinig mogelijk doen, zelf brood bakken, yoghurt die over tijd was in muffins te verwerken, smeersels voor op brood maken. Wat ook meehielp is dat de tuin 2 keer per week een paar grote courgettes uitspuugt. Dus we geven niet veel geld uit aan eten, al is er helaas wel weinig variatie.Omdat ik gisteren trek had in rösti, doken we ook de tuin in om wat aardappelen uit te graven. Net genoeg voor één maaltje!

Al deze kleine en fijne consuminderacties, zoals eten uit eigen tuin en alles zelf maken, worden helaas negatief gecompenseerd omdat mijn elektrische fiets kapot is. De accu doet het niet meer. Eerst dacht ik natuurlijk ook wel zonder accu te fietsen, ik ben immers zo veel vooruit gegaan de afgelopen twee maanden. Maar dat is echt nog te veel gevraagd van mijn lijf. Ik kan best even naar de stad fietsen (5 minuten) en weer terug, maar dan kan ik de rest van de dag niets meer doen. Zo merkte ik de afgelopen 2 dagen.  Dit is een waarheid die ik grommend onder ogen zie en ik heb vreselijk de pest in dat ik nu geld uit ga geven voor iets wat ik eigenlijk niet wil, maar dat dus wel moet. Want het niet doen, is geen optie. Ik kan niet alles lopend gaan doen en mijn realiteit is nu eenmaal dat ik nog beperkt ben. Me gedragen alsof dit niet zo is, doet alleen maar de kans toenemen dat de klachten weer verergeren.

Dus, zo douchen en aankleden en naar oom fietsenmaker. Ik zie de prijs met angst en beven tegemoet. Want accu's zijn geen goedkope onderdelen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...