donderdag 12 juli 2012

Onverwacht besparen en onverwacht extra aflossen

Ja, je leest t goed. Geen onverwachte uitgaven maar onverwachte besparingen. Hoe? Door een kind dat door een groeistuip 10 boterhammen per dag at en nu blijkbaar tijdelijk tot stilstand is gekomen en er maar 5 eet. Dat scheelt de helft in beleg én brood. Ook ik eet minder brood en dus minder beleg. Wel eet ik meer sla, maar die komt momenteel vooral uit eigen tuin, dus ik merk het echt wel in de uitgaven. Of het hier aan ligt weet ik niet, maar deze maand kom ik stukken beter uit met het boodschappengeld.

Ook hebben we deze maand een onverwacht extraatje in de vorm van een schenking van de opa van Schatje waarbij we  2/3 gebruiken om af te lossen, €100 gebruiken om te verbrassen (nog even wat leuks bedenken!) en de rest op de gewone spaarrekening gaan zetten.

Zo is er aan alle kanten weer iets meer lucht, heb ik ook weer een goed werkende oven en maakte ik daar gisteren voor t eerst aardappelen in de schil uit de oven in klaar. Het leven is weer goed! De afgelopen maand was ik wat aan het miesemausen, het liep allemaal niet zo soepel. Nu ben ik zó op eten en koken en bakken gericht dat het bijna geen toeval kan zijn dat deze mindere bui gelijk opliep met het gebrek aan een oven. Zou het leven zo simpel kunnen zijn? Geef Spaarcentje een goed werkende oven en het mens is nooit meer ontevreden!

Zonder gekheid, er zit zeker een kern van waarheid in. Een niet werkende oven betekende minder fijn kunnen koken (ik bak heel veel) en dus gebrek aan een uitlaatklep. Maar het betekende ook stress van spullen die moesten worden uitgezocht, aangeschaft en aangelegd, en dat is nu allemaal achter de rug.

En dan de laatste besparing die we met ingang van volgende maand hebben: ik ben gestopt met mijn huidige behandelaar, die me gemiddeld € 150 per maand kostte. Ik zal nog wel wat kosten houden, want met de medicatie ga ik door en die wordt niet vergoed. Maar stoppen bij deze behandelaar is zeker een besparing van € 100 per maand. De pijn van dat geld ging ik steeds meer voelen want ik ben niet echt vooruit gegaan door de behandeling.

De nieuwe behandeling die van start gaat kost me eenmalig €150 en daarmee ben ik een jaar onder de pannen. Wel zal ik nog geld uit moeten geven aan fsyiotherapie en ergotherapie want ik zit nu bijna aan het maximale bedrag dat ik mag uitgeven van mijn zorgverzekeraar.

Het einde van het schooljaar betekent dus voor ons dus ook het afsluiten van een periode, van de groeistuipen, van een kapotte oven, van een behandeling die niet aanslaat, afscheid nemen van een hypotheek die niet voldoet. En we laden ons op voor de volgende periode: een nieuw schooljaar, een nieuwe behandeling en een nieuwe hypotheek.

Zo en dan nu deeg draaien voor een hartige taart van amarant en snijbiet! Ik ben een vrouw met een missie! 

En jij? Sta jij ook op de rand van een nieuwe periode?



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...