maandag 16 juli 2012

En bedankt, meneer Zalm

Vanmorgen werd de krant afgeleverd zonder voorblad en de eerste 3 pagina's. Dat wekt wel een heel vreemd gevoel op. Schatje komt als eerste beneden en leest de krant tijdens zijn ontbijt. Ik kom een half uurtje later beneden. Dan staat hij inmiddels onder de douche en heb ik de krant voor mij alleen. Dan verdeel ik mijn aandacht tussen Zoon (eet eens door, poets je tanden, ga naar school toe) en het wereldnieuws.

Door het ontbreken van de eerste pagina's kreeg ik het gevoel dat er iets niet klopte. Stond er iets op de voorpagina waarvan Schatje dacht dat ik het beter niet kon zien? Ik keek wat rond, onder de tafel en zelfs in de papiermand, maar zag nergens de ontbrekende delen. Schatje verzekerde me - toen hij fris gewassen weer beneden stond - dat de krant zo in de bus werd gegooid. Ik denk dat die nog in de tas van de krantenbezorger zit.

Zo begon ik met het nieuws over de begrafenis van Komrij en ontkom niet aan het rare gevoel dat ik nu heel veel mis. Beter geen krant dan een krant waar het voorblad van mist. Ik ga dus zo wel even kijken op de site van De Volkskrant. Wel zag ik op pagina 4 dat Zalm vindt dat we nu allemaal de aflossingsvrije hypotheken moeten gaan omzetten in een annuìteitenhypotheek. En dan moet ook maar meteen de Hypotheek Rente Aftrek zo snel mogelijk verdwijnen. Dat staat zo omschreven: ´de fiscale prikkels die aflossen ontmoedigen moeten over de hele linie worden afgebouwd´.  Met als motivatie dat in 2013 zullen de media vol staan met schrijnende verhalen dat gepensioneerden wier maandlasten in één klap zijn verdubbeld omdat ze niets hebben afgelost en de aftrek dan vervalt.(opmerking Spaarcentje: omdat de HRA maar voor 30 jaar geldt)

Wel ja, gewoon doorzetten dat plan van Zalm. Mooie gelegenheid voor de banken om weer veel geld binnen te harken. Als er iets te harken valt tenminste. Waarschijnlijker lijkt het mij dat niet in 2031 maar binnenkort de media vol staan met schrijnende verhalen van hard werkende mensen wier maandlasten in één klap zijn verdubbeld omdat ze onder dwang moeten aflossen en in een aflosscenario terecht komen waarin niet het huis onder water komt te staan, maar de huizenbezitter zelf verzuipt.

Ik ben voor aflossen. Dat weten we inmiddels wel. Ik probeer mijn verantwoordelijkheid te nemen. Maar de banken en de politiek moeten dat ook doen! Kies voor stimulerende maatregelen in plaats van voor dwang. Ga voor een ruime overgangsperiode. Geef mensen die daadwerkelijk hun hypotheek gaan aflossen, een rente van bijvoorbeeld 2 %! Waarom is het zo dat al het verlies door de mensen zelf moet worden geslikt en niet door de banken? De banken zijn toch al eerder ook geholpen door de politiek? En kunnen nu zelf tegen een belachelijk lage rente zaken doen, waarvan ze het voordeel niet door berekenen aan de klanten.

Als ik me al zo opwind op wat er op pagina 4 van de krant staat, dan ben ik toch heel erg benieuwd wat er op de ontbrekende pagina's 1, 2 en 3 staat! Misschien is het stiekem toch zo dat Schatje een afspraak heeft gemaakt met de krantenjongen over het doen verdwijnen van pagina's die nieuws bevatten waardoor er waarschijnlijk bij Spaarcentje stoom uit de oren gaat komen?

Over naar het gewone leven. Het is maandag! De zon schijnt! Het is bijna vakantie! Gisteren at ik lekkere taart! Ik heb op dit blog 200 volgers sinds gisteren! En op twitter bijna 100! (99 om precies te zijn). Kortom, ik ga ondanks Zalm door met mijn leven en met mijn eigen plannen. Gistermiddag zijn Schatje en ik druk bezig geweest met het nalezen van de offerte om één van onze leningdelen om te zetten in een annuïteitenhypotheek (daar hebben we Zalm helemaal niet voor nodig). Waar we dat 10 jaar geleden niet deden, werd nu elke regel doorgenomen en vertaald in normale taal. Wat betekent dit? Wat voor gevolgen heeft dit voor ons? Hierover zal ik binnenkort schrijven!

Fijne dag allemaal!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...