dinsdag 3 juli 2012

De moestuin - geldbesparend?

Wij hebben een tuin en een deel daarvan is ingericht als moestuin. De scheiding is niet strikt in de zin van dat we overzichtelijke delen tuin hebben ingericht als moestuingebied. Hier staat alles broederlijk naast en door elkaar heen, de aardappelen groeien naast de stokroos en de peulen staan tussen de ontploffing van de hoe-heet-het-ook-al-weer met allemaal blauwpaarse bloemetjes. Alleen echt kwetsbare zaken (in de zin van: moeten tegen katten beschermd worden die er op willen liggen) worden afgeschermd in een moestuinbak waar een deksel op kan, zodat het jonge grut eerst wat groter kan worden voordat het geplet wordt door de heren katers.

Voor wie denkt dat Spaarcentje op haar knietjes de slakken uit de tuin haalt en onkruid wiedt: helemaal mis. Ik geef ruiterlijk toe, het idee van de moestuin was een jarenlang gekoesterde wens maar de uitvoering geef ik geheel uit handen. Ik geniet vooral van de aanblik en van het eindresultaat in de pan. En ook geeft het me een ongelofelijk rijk gevoel als ik even de tuin inloop en met een handvol peulen of bieslook terugkom.

Scheelt een moestuin veel geld? Dat ligt er maar net aan hoe je het aanpakt. Je kunt het zo groots aanpakken als je wilt met een kas en opbouwklimrekken of hoe het ook maar heet of je kunt hier en daar wat zaaien en de natuur zijn gang laten gaan. Dat gaat niet met alles goed maar de rucola, de wortelen, blauwschokkers en de peulen doen het prima. Ook hebben wij deze week voor het eerst (3) frambozen uit eigen tuin in de mond gestoken. Het eerste jaar investeerden we wel wat in zaden en in hout voor de grote bak maar dit jaar gaven we nauwelijks geld uit. Sommige zaden hadden we nog, andere kregen we of ruilden we en weer andere haalden we van de plant zelf. En ook is het soms gewoon een geval van niet weggooien maar in de grond stoppen, dat werkt prima met uitgelopen aardappelen.

Het is allemaal niet heel opzienbarend wat we oogsten. Daarvoor zouden we het wat serieuzer en groter moeten aanpakken en dat gaat vooral ten koste van stukken tuin die we niet willen missen. Zoveel tuin hebben we ook weer niet. Het gaat vooral van hap snap tussendoor maar evengoed haal ik nu wel dagelijks iets uit de tuin, voornamelijk peulen, sla, bieslook en munt. Vooral tegen de munt kunnen we niet op plukken en theedrinken.

De moestuin is de perfecte combinatie van wat Schatje leuk vindt en wat ik graag doe. Hij werkt graag in de tuin, ontspant daar van en ik gooi voornamelijk graag dingen in een pan en in een moestuin is dat alles onder handbereik. Dat Zoon zo ook meekrijgt hoe blauwschokkers er uit zien en hoe lang het duurt voor we aardappelen kunnen oogsten is mooi meegenomen. En niets smaakt lekkerder dan een peul zo uit de tuin in de pan...

Dus is een moestuin voor ons geldbesparend? Een beetje. Op een dag dat ik een lege koelkast aantref zal ik niet naar de winkel rennen (in het volslagen hypothetische geval dat ik ren) maar kan makkelijk een maaltje bij elkaar scharrelen in de tuin. En zo is het goed. Zouden we het grootser aanpakken, dan wordt het een ding. Ik heb namelijk de vervelende eigenschap dat ik zaken nogal groots wil aanpakken en kan volledig doorslaan. Dan moet het iets opbrengen en dan is het meteen minder leuk. Dan ga ik zaaischema's maken en de grondkwaliteit laten onderzoeken en dan slaat mijn snel overprikkelde geest volledig door. Het nu zo rommelige en toch wat opleverende moestuinieren is heel prettig, voor ons allemaal.

Heb jij een moestuin om serieus geld te besparen of is het vooral voor de leuk?

Speciaal voor Zena: foto van de blauwschokkers (capucijners)



PS: Vandaag schreef Ipie waar zij trots op is, op de Ik ben trots pagina. Heb jij ook een overwinning te delen met ons? Heftig bespaard ondanks terugval in inkomen? Een lening terugbetaald? Deel het en inspireer anderen!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...