woensdag 18 juli 2012

Cadeau voor de juf of meester

Op de school van Zoon (en volgens mij niet alleen daar) is het gebruik om een cadeautje te geven aan de juf of meester aan het einde van het jaar, met daarbij een door het kind zelfgemaakte tekening of gedichtje of iets anders. Nu hebben kinderen tegenwoordig meestal twee juffen of meesters, omdat de meesten parttime werken en loopt er ook nog de helft van het jaar een hulpjuf mee. In ons geval was er ook nog een wisseling van de wacht wegens zwangerschap en zo heb je voor je het weet vier cadeaus te geven.

Ik doe niet meer mee aan de inzamelingsactie, die meestal door één van de ouders wordt georganiseerd. Meestal zijn we dan veel duurder uit en is het aangeschafte cadeau vaak iets waarvan ik het oprecht zonde van dat daar geld aan uit is gegeven, hoe goed bedoeld het ook is.

We kochten een paar keer een dromenvanger en dat was een doorslaand succes, alleen al omdat het geen zeepje/plantje/douchegel was. Helaas is de winkel waar we de dromenvangers kochten spoorloos verdwenen, dus moest er een alternatief worden bedacht.

Op internet zag ik bij de gulle aarde het idee voor een brownie in een pot: doe alle ingrediënten (behalve boter en eieren) in een 1 liter (weck)pot en doe er een kaartje bij met het recept van brownies. Leuk! Dit is leuk om te geven, leuk om te krijgen en te overzien qua kosten. De ingrediënten om te bakken hebben wij altijd in huis (behalve suiker, dat moest worden gekocht) en weckpotten koop ik altijd voor een prikkie bij de kringloop en heb ik ook altijd in voorraad. Dus dat gaat het worden dit jaar!

Het is niet zo dat ik niets wil uitgeven aan de juffen. Maar voorbij is de tijd dat ik onachtzaam geld afstond voor een gemeenschappelijk cadeau, terwijl ik eigenlijk vond dat de kosten te hoog waren. Consuminderen gaat niet alleen om grote slagen maken en besparen op energierekeningen maar ook om voortdurend bij kleinere uitgaven te kijken of het niet anders kan. En ik vind in dit geval dat het cadeau niet onder doet voor duurdere alternatieven.

Dus:
  • 250 gram suiker
  • 100 gram bloem
  • 70 gram chocoladesnippers (*)
  • 60 gram cacao
  • 50 gram noten

(*) vervang dit gewoon voor hagelslag als je geen reep chocola hebt liggen.

Stop alle ingrediënten in een goed af te sluiten pot met ongeveer 1 liter inhoud.
Maak een kaartje met bakaanwijzingen:
  • Verwarm de oven voor op 180 graden
  • Leg bakpapier in een bakvorm van ca. 18 bij 28 cm
  • Leeg de pot boven een beslagkom
  • Voeg 3 losgeslagen eieren toe
  • Voeg 225 gr zachte boter toe
  • Voeg een snufje zout toe
  • Mix alles door elkaar  
  • Bak het 25 minuten op 180 graden
  • Zet de temperatuur op 160 graden en bak nog 20 minuten.
  • Controleer of de brownie goed is. De binnenkant moet klef en iets vochtig blijven.
  •  Laat afkoelen in de vorm en stort hem dan. 
  • Stort je er op en geniet!

Maak het kaartje vast aan de pot (hier kan ik de slierten voor gebruiken die altijd aan bloemboeketten zitten en bewaard worden), pak alles in en klaar.

Is het bij jullie ook de gewoonte de juf of meester een cadeautje te geven aan het einde van het schooljaar?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...