zondag 17 juni 2012

Zo kan het ook

Vandaag doe ik niets, niks, nada, niente. Dat is ook een bespaaractie! Want ik loop weer met de tong op de knieën  (of kruipen, dat is misschien een betere omschrijving). En al niets doend en niet bewegend lees ik misschien een boek of denk ik na over redenen om te consuminderen.

Dat we consuminderen omdat velen van ons willen aflossen, is wel gebleken deze week. Dat we consuminderen uit zorg om de krappere tijden is ook duidelijk. En zo zijn er meer redenen te bedenken: omdat je werkgever je de laan uit stuurt, je in je nieuwe huis zit terwijl je oude huis onverkoopbaar blijkt (lees het hier), je onverwacht ziek werd en hoge kosten hebt, je huis een bouwval is die opgeknapt moet worden, je ineens je grootste klant kwijtraakt die voor de helft van je inkomsten zorgt (lees het hier). Zo veel mensen, zo veel verhalen. Ik krijg vaak mailtjes van lezers die me vertellen waarom en hoe. Veel verhalen raken me. Maar één nog meer dan andere verhalen.

Op een dag ontving ik een mail van een dame die vertelde dat een goede vriendin van haar ging trouwen. Aan het bijbehorende vrijgezellenfeestje waren zoveel kosten verbonden, dat zij zich in een hoek gedreven voelde. Want ze had het geld niet. Wat moest ze doen? Via het blog schreef ik een antwoord. In de mailwisseling die toen volgde legde ze uit waarom ze het geld niet had.  Ze spaart voor de crematie van  haar vader. De man heeft schulden en is ziek. Zonder enige vorm van zelfbeklag deed ze haar verhaal uit de doeken.

Zo kan het dus ook. Niet aflossen of consuminderen om je eigen situatie te verbeteren maar omdat je moet sparen voor de crematie van je vader. Los van het feit dat de kracht en onbevangenheid van de dame mij raakt, doet het me ook mijn eigen situatie relativeren. Meteen sta je weer met beide benen op de grond.

Zo veel mensen, zo veel redenen om zuinig aan te doen. En ook zo veel redenen om blij te zijn met wat ik heb en wat ik allemaal kan, ook al is dat vandaag niet bewegend en liggend op de bank. Zelfs dan is een stukje tikken blijkbaar mogelijk.

Wat doet jou je situatie relativeren?

ps lees hier nog een overpeinzing vanaf de bank:  Bijna, maar nog niet helemaal
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...