donderdag 7 juni 2012

Vragen om moeilijkheden...

Gisteren schreef ik een stukje over onze bijgestelde spaardoelen. De lang gekoesterde wens om de keuken op te knappen, verloor van de zeer aanwezige behoefte om de hypotheek af te lossen. Vooral ook omdat de keuken voldeed en het vooral een cosmetische ingreep zou zijn. Ik schreef letterlijk:  
Het nieuwe motto is:' we koken door totdat het echt niet meer gaat en dan zien we wel'. Het fornuis doet het en we zakken niet door het aanrecht heen'.

Tja dat is blijkbaar vragen om moeilijkheden want de oven doet het nu niet meer. Ik hoorde eergisteren een knal en toen waren de stoppen gesprongen. Een bezoekje aan de stoppenkast leverde niets op, anders dan dat ik alles aan en uit zette en er verder geen verontrustende knallen meer te horen waren. Afijn, ik haalde mijn schouders op en pakte het eten uit de oven.

Gisteren viel het kwartje pas, toen ik een schaal met aardappelpuree in de oven schoof en een kwartier later de oven nog steeds zo lauw was. Temperatuur hoger gezet, kwartiertje wachten, *&^%^T&(^GRRRRR. Om nu te zeggen dat de oven niets meer doet, is een overdrijving maar het is niet normaal dat je je vinger in een schaal met aardappelpuree kunt steken zonder au te gillen, als die schaal zeker al een half uur in de oven staat.

Tja, en nu? Ik weet niet hoe oud de oven is. Wij wonen hier nu bijna 5 jaar en de keuken zat er daarvoor al een tijdje in. Het is een inbouwoven. Laten repareren zou een mogelijkheid zijn maar ik zie de bui al hangen, € 100 voorrijkosten om te horen dat hij niet meer te repareren valt, maar dan is wel mijn keuken al overhoop gehaald, want het is dus een inbouwoven.

Als we de oven vervangen, willen/moeten we ook meteen de kookplaat die er boven zit vervangen. Wij hebben nu een glaskeramische inductiekookplaat en vinden dat een gruwel. Geef mij maar gas! Alleen dat is geen reden genoeg om het te vervangen, maar de kookplaat doet het niet goed. En niet goed doen is wel een reden tot vervangen (hopen maar dat Schatje ook niet zo over mij denkt...)  Telkens als we de oven én de kookplaat aan hadden (en dat gebeurt hier continue), dan gingen de pitten op de kookplaat uit. Zal wel iets miszijn in de beveiliging of elektra....

Een leven zonder oven is voor mij als leven zonder been. Ik gebruik hem bijna elke dag, ik kook er heel veel mee. Het is mijn persoonlijke energie-bespaarder want ik snij groenten, gooi het in een schaal en zet het in de oven. Het wordt vanzelf gaar en smakelijk terwijl ik gewoon op de bank zit. Voor mij met mijn beperkte energie is het dus een vrijwel onmisbaar apparaat.

Ik heb gisteren via een kluspagina een offerte opgevraagd bij een aantal bedrijven uit onze regio. Zo kunnen we zien waar we rekening mee moeten houden qua kosten. Op zich hoeven een aparte hete lucht oven en een gaskookplaat niet zo veel te kosten, ik keek wat rond en kwam op een prijs van rond de € 400. Maar wat er nu zit is ingebouwd en er moet een gasleiding worden doorgetrokken.

Wat is wijsheid. Iemand opwekkende tips voor ons? Zo van: als je in de oven achterin dat ene dingetje naar links doet, dan doet alles het weer....;-).

ps. Vandaag op Wel en Wee: Het gedoe en mijn gedrag (2)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...