woensdag 27 juni 2012

Uitzoeken woekerpolis: Waar staan we?

Zo, Zoon is op kamp en sliep dus niet thuis, Schatje vertrok naar zijn werk en ik werd pas om half 10 wakker. Nogal laat voor mijn doen op een doordeweekse dag. Nou ja wakker, mijn ogen zijn open maar het frisse fruitige gevoel blijft nog even uit. Gisteravond zijn we te lang bezig geweest met rekenen en uitzoeken en mijn snel overprikkelde geest bleef gedurende de nacht marcheren door excel en getallen optrekken en aftrekken. Daarbij komt dat ik wel vaak reken en me intensief met de financiën bemoei, maar dat doe ik in een heel traag tempo. Dus wat ik tijdens het avondeten in 2 minuten aan Schatje vertel (over aflossen, woekerpolissen, bezuinigingen) is vaak het resultaat van 8 uur nadenken. Nu ik hem heb verzocht samen met mij eens echt uit te zoeken hoe het zit met onze beleggingshypotheek, word ik geconfronteerd met zijn tempo van rekenen en nadenken, één en ander nog verergerd doordat hij op zijn werk continu met excel werkt en alles dus in een tempo gaat waarbij ik het nakijken heb.

Gisteravond zijn we dus aan het rekenen geslagen. Het 1e doel was checken of wij daadwerkelijk een woekerpolis hebben. Nu is dat nog niet eens zo eenvoudig. Want hoewel er diverse sites bestaan die allemaal het woord woekerpolis in de mond nemen, vragen ze om allemaal andere zaken. Volgens de ene site hebben wij hoogstwaarschijnlijk een woekerpolis en die conclusie wordt dan vooral getrokken naar aanleiding van de door ons ingevulde naam van de polis in combinatie met het jaar van afsluiting. Een andere site vraagt vrij veel details over inleg, looptijd, onze leeftijden, of we roken en komt tot de conclusie dat we geen woekerpolis hebben. En nergens wordt naar het doelkapitaal gevraagd! Wat op mij een beetje vreemd overkomt, want je werkt toch ergens naar toe met dat beleggen.

Dan maar zelf rekenen. Allereerst, ons doelkapitaal is € 100.000. Uitgaand van een gematigd rendement van 4% dat staat op het laatste overzicht van het te verwachten voorbeeldkapitaal, staat dat wij aan het einde van de looptijd uit gaan komen op een bedrag rond de € 41.000.  In die 30 jaar leggen wij een bedrag van ca. € 48.000 in! Omdat zelfs wij wel voelen dat dit een vreemd rendement is, ging Schatje eens doorrekenen hoe onze conclusie luidt als wij uitgaan van een rendement van 4%. Uitgaande van het tot nu toe ingelegde kapitaal van rond de € 14.000 en het nog in te leggen kapitaal van € 1590 per jaar - en dat tot 2033 - met een rendement van 4%, komen wij op een eindbedrag van iets meer dan € 81.000. Het verschil is dus wat er wordt weggeharkt door de verzekeraar! Ik weet niet precies wat de definitie van een woekerpolis is, maar mijn gevoel zegt dat we moeten inpakken en wegwezen.

Bladerend in de overzichten die we door de jaren heen kregen wordt dit gehark van de verzekeraar bevestigd doordat we telkens weer lezen: afgelopen half jaar verdiende u € 400 met uw beleggingen en maakten wij voor € 250 kosten. Ik geef onmiddellijk toe: er zat telkens een keurige specificatie bij en ik had deze overzichten gewoon van het begin af aan moeten lezen, in plaats van dat ik ze onmiddellijk ongelezen in de ordner stopte.

Wij hebben afgesproken dat we dit stapje voor stapje aanpakken, niet nu avonden achter elkaar tot diep in de nacht ons erin vastbijten maar in een rustig tempo overzicht krijgen. Want daar begint alles ten slotte mee: waar staan we en hoe kwamen we daar? Om te weten hoe we daar kwamen, hadden we de oorspronkelijke offerte nodig. Maar waar was dat ding? Uiteindelijk vond ik hem in een hoek van het kleine kamertje samen met alle andere hypotheekpapieren en correspondentie rond de aankoop van ons 1e en 2e huis. Dat is toch wel heel typerend. Ik die al jaren alle correspondentie meteen afhandel en opberg, heb dat overduidelijk niet altijd gedaan. De oorsprong van ons financiele huishouden lag in een hoek op een stapel gesmeten, alles dwars door elkaar. Dat gaan we maar eens uitpluizen en ordenen en vandaar uit weer verder.....

Heeft iemand voor ons dé tip van dé site waar je duidelijk kunt uitrekenen of je een woekerpolis hebt?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...